17. jul
LIVLIG: Bartenderen og gjester. Livlig handel. Livlig prat og dager med både mørke og lyse sider.
 
59 dager uten grenser, det gikk livlig for seg i Boris Gleb
Sprit, spioner, dans, propagandafilmer - og en enorm interesse for å avlegge nabolandet et visumfritt besøk.

Publisert: 11.sep.2016 16:58
Oppdatert: 23.okt.2017 11:08

I grenselandet mellom kontroll og kontakt peker 59 dager i 1965 seg ut med ingredienser en spionfilm verdig. 4000 gjester ble registrert til Boris Gleb på mindre enn to måneder da grenseboerne midt i den kalde krigen inviteres til Boris Gleb. Der er tidligere brakker for kraftverksarbeidere er ominnredet for å ta imot turistene. Det kjøres på med vodka, propagandafilmer, bar, restaurant, dans til levende musikk og utstilling om Boris Glebs religiøse historie i en salig blanding. Her ønsker sovjetiske Intourist velkommen til landet med verdens første kosmonaut, KGB knytter kontakter og folk handler med seg sprit hjem fra og bærer dem hjem de få kilometrene til Kirkenes.
Transborder Studio har gjenskapt baren i Boris Gleb. Prosjektet er del av i Oslo Arkitekttriennale og vises på Nasjonalmuseet i Oslo.
Her er en bartender og en mystisk gjest. Over baren henger et tv-apparat, som bringer faktiske og fiktive nyheter fra grenselandet og her er interiørdetaljene på plass, lamper og gardiner.

Etter tilhørighet

Arkitekt Øystein Rø lagde i 2006 masteroppgaven sin i Kirkenes, og har siden den tid gjort mye research i området. Da kuratorene for Arkitekttriennalen i Oslo valgte ut ti plasser i verden for å undersøke nærmere hva som skjer «After Belonging», etter tilhørighet, ble Transborder Studio invitert til å bidra.
Øystein Rø hadde lenge vært klar over den mystiske historien om de åpne dagene i Boris Gleb og fikk nå en sjans til å dykke inn i historien, og minne publikum på hva et grenseland kan være.
– Vi fikk ved hjelp av den norske og den russiske grensekommissæren besøke Boris Gleb, og fikk også møte folk som besøkte baren og som også var med på byggingen, forteller han.

Kraftverk

For åpenheten med muligheten til å reise til Boris Gleb kom etter den norsk-sovjetiske utbyggingen av kraftverk i Pasvikelva.
– Russerne ønsket å fortsette å holde åpent etter de 50 dagene, men Norge sa nei, på grunn av mistanken om at sovjetiske agenter brukte stedet til å rekruttere norske informanter. Men i 59 livlige dager flokket nordmenn seg til Sovjet for å underholde seg med billig vodka, progandafilmer og levende musikk, forklarer Transborder Studio om utstillingen «Boris Gleb Bar».
Og som alle grensebegivenheter har tiden med Boris Gleb Bar en merkelig blanding av geopolitikk, åpne og skjulte agendaer og det lokale behovet for å finne veier å sameksistere på.
– Vi håper installasjonen vår blir en påminnelse om hva grenselandet kan være, og det er ikke minst aktuelt nå med grensegjerdet som settes opp, påpeker Øystein Rø.
– Boris Gleb var i de dagene et møtested på tvers av grensene, men ikke uten mørke sider. Det ble brukt av KGB for å rekruttere informanter.
Samtidig var det et avbrekk i tilværelsen for den som en fredag kveld i Kirkenes bestemte seg for å ta seg en tur til Sovjet for å svinge seg litt og handle vodka.

Det er foreløpig ikke planer om å vise "Boris Gleb Bar" i Kirkenes, så er det bare å håpe at rette instanser er seg sitt ansvar bevisst og bringer den hjem til grenselandet.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no