7. des
FLYPLASSEN: Kirkenes lufthavn får etter alt å dømme en forlengelse av rullebanen på 300 meter. (Arkivfoto: Tor sandø)
 
90 millioner til utvidelse av rullebane -men lite til riksveier
Regjeringens forslag til ny nasjonal transportplan (NTP) var ikke mye å juble over for Øst-Finnmark. Men Sør-Varanger kan være fornøyd med bevilgning til utvidelse av rullebanen på Kirkenes lufthavn.

Publisert: 10.apr.2017 17:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:18

Det er nemlig bevilget 90 millioner kroner til forlengelse av rullebanen. Den skal etter planen ferdigstilles innen 2019-2020. Da skal rullebanen være forlenget med 300 meter i østlig retning, og få en total lengde på 1905 meter. Det gjør det mulig med landinger fra øst og vest, ifølge NRK.

Positiv optimisme

Utvidelsen av rullebanen har lenge vært diskutert blant politikere og næringsliv. Og selv om forlengelsen også var nevnt i forrige periode for NTP, er flere av politikerne i kommunen svært positive over regjeringens forslag.

- Det er svært positivt at rullebanen utvides. Men det er bare en fremskyndelse av det som allerede stod i den forrige transportplanen. Men det er klart det har mye å si for befolkningen i Sør-Varanger. Det gir økt turisme ved at vi kan få ned større fly. Da vil charterfly som i dag lander i Finnland kunne fly direkte til Kirkenes, sier kommunestyrerepresentant for Senterpartiet Kurt Wikan.

Han får støtte fra Arbeiderpartiet sin kommunestyrerepresentant, Frank Emil Trasti.

- Det at regjeringen legger til rette for utvidelse av rullebanen er vi positive til. Det er veldig bra at vi kan legge til rette for økt turisme, med større fly spesielt på vinterstid. Det legger også til rette for flere arbeidsplasser opp mot industri og logistikk i forhold til fremtidig olje og basefunksjon, sier Frank Emil Trasti.

Satses ikke på nord

Men selv om Trasti og Wikan er positive, påpeker begge to manglende satsing på riksveier i Nord-Norge.

- Selv om det er positivt med utvidelse av rullebanen, så etterlyser vi en oppgradering av riksveiene. Det er viktig å satse rundt byene, og satse på kollektivtrafikk. Jeg skjønner prioriteringene, men sammenliknet med forrige NTP-periode så er det gitt lite til samferdsel i Nord-Norge. Det minner ikke om noen nordområdesatsing i denne perioden, sier Trasti.

Han etterlyser også penger til utbedring og utvikling av flere fiskerihavner langs kysten, og midler til Stamnett/hovedhavn. Kommunestyret har vedtatt Høybukta vest som lokalitet. Samferdselsdepartementet har på sin side imidlertid avsatt midler til adkomstvei, samtidig som staten har påtatt seg ansvaret for reguleringsarbeid i Høybukta vest.

Fram mot 2029 skal regjeringen ifølge NRK bruke 10,64 milliarder kroner på samferdsel i Norge. Men bare 2,6 milliarder havner i Nord-Norge.

Skuffet

Den lave summen er noe Wikan reagerer på.

- Jeg er skuffet. Det er kutting av prosjekter i Finnmark, og ingen nye eller friske penger til riksveier. Det er kun gjennomføring av eksisterende prosjekter. Sammenliknet med resten av landet, har vi den desidert laveste NTP per innbygger. Det går jo inn under den sentraliseringen som dagens regjering driver med. Det satses rundt sentrale områder på Østlandet, mens vi taper ute i regionene, sier han.

For på veissiden er det i østfylket kun sluttføringer på allerede påbegynte prosjekter som ligger inne. Det gjelder blant annet E105 mot Storskog, som har blitt notert med 66 millioner kroner.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no