17. jul
SI NEI:- Blir man lokket til å vinne masse penger eller liknende, er det bare å takke nei, takke nei, takke nei, mener Ellen Andersen. (Foto Håvard Mækelæ)
 
Advarer alle mot å la seg lure
Ellen Andersen kan sannsynligvis puste ut etter flere måneders krangel med det beryktede selskapet Uno Life. Hun advarer mot liknende markedsføring.

Publisert: 13.nov.2014 17:18
Oppdatert: 23.okt.2017 10:45

Ellen Andersen er en av mange som nå er lettet over at selskapet Uno Life la ned virksomheten i forrige uke. Den nettbaserte helsekostbedriften har vært en gjenganger i media siden i sommer. Andersen ble, som mange andre nordmenn, offer for det som først virket som et helt uskyldig helsekosttilbud.

Nå ser det ut som at hun kan slippe mer trøbbel med dem.

- Uno Life fikk bot for brudd på markedsføringsloven, men vedtok den ikke, så den skal opp i Markedsrådet 27. november. Den offisielle linjen til selskapet er at de vil vente på vedtaket før de eventuelt gjør noe mer, forteller Frode Elton Haug, juridisk direktør hos Forbrukerombudet. Det er også den siste beskjeden på Uno Lifes hjemmesider at Uno Life vil inndrive alle rettmessige kundefordringer.

- Men om det er slik at de har sagt opp alle stillingene sine og tømt lokalene slik blant annet NRK melder, kan man neppe vente seg noe mer fra dem. Det er en bitteliten mulighet for at de kan følge opp kravene etter at de er ferdige med saken i Markedsrådet, men det framstår som veldig lite sannsynlig, mener han.

Dermed kan en flere måneder lang krangel også være over for Ellen Andersen. Det er hun i så fall veldig glad for.

- Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med at Forbrukerombudet har kommet så langt. Jeg lurer på hva som skjer med de som har betalt, men jeg har klart å ikke betale ett øre i hvert fall, sier hun.

- Jeg ser humoristisk på det i dag, men det har vært strevsomt, og det har tatt svært mye tid for meg, forteller hun.

Lokketelefon

- De ringte meg opp på morgenen 18. juli og presenterte seg som om at jeg hadde deltatt i en konkurranse, og at jeg kunne vinne en reise på 40 000 om jeg registrerte meg. Jeg tenkte at det fikk bare briste eller bære, og sa ja. Så fikk jeg en tekstmelding som jeg svarte bekreftende på, sier Andersen.

Bjørnevatn-kvinnen fortalte om det på Facebook, og flere påpekte at hun hadde blitt lurt. Ganske riktig: Da det som skulle være en gave kom i posten, sto det godt begravd i det medfølgende brevet at det var et abonnement på 359 kroner i måneden.

- Jeg ante uråd og sendte pakken tilbake rett før det som var oppgitt som angrefrist. Jeg sporet pakken, og så at de ikke hentet den. Og mens jeg ventet på at de skulle hente pakken, kom en faktura. Da var «helvetet» løs, forteller hun.

Nektet å betale

Ellen Andersen nektet imidlertid å betale ett øre, og loggførte all kommunikasjonen med dem. Da det kom enda en pakke, nektet hun å ta imot den.

Da begynte presset fra selskapet. De truet med betalingsanmerkninger og forliksrådet, og skrev at de ville legge ned saken om hun betalte en «befriende sum» på 111 kroner - tilfeldigvis det den første pakken kostet. Det er kjent for Forbrukerombudet.

- Det er jo litt skremmende å få slike beskjeder. Ingen vil ha betalingsanmerkninger mot seg, sier hun. Men hun rikket seg ikke. Selskapet gjorde flere forsøk, ifølge Andersen, men saken gikk aldri til forliksrådet.

Andersen vet i hvert fall at hun ikke vil gå på liknende ting i fremtiden.

- Når det gjelder aggressiv markedsføring der man blir lokket til å vinne masse penger eller liknende, er det bare å takke nei, takke nei, takke nei. Skepsisen min er stor til alle slike ting nå, sier hun.

Forbrukerrådet har fått over 6000 henvendelser og rundt 1000 klager på Uno Life, skriver de i en pressemelding. De har aldri før fått så mange henvendelser om ett enkelt firma.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no