24. jul
HULLETE: Tårnetveien trenger vedlikehold. Det koster. (Arkivfoto: Yngve Grønvik)
 
Alle bortsett fra én protesterte på Tårnetveien-utgifter
Kommunen var de eneste som ikke argumenterte for å få mindre andel av Tårnetveien-utgiftene, da saken var i Jordskifteretten denne uka. Vi har sett på hva de, Forsvaret, FeFo og reinbeitedistriktet mente.

Publisert: 28.des.2016 15:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:13

Tirsdag denne uka kom dommen i den langvarige saken om hvem som får vedlikeholdsansvar for Tårnetveien, også kjent som Ishavsveien på folkemunne. Jordskifteretten fordeler ansvaret for Tårnetveien etter hvor mye nytte de regner at de forskjellige partene har.

I forrige nummer så vi på hytteeiernes perspektiv. Hver hytteeier må betale 415 kroner, men det har vært sterk motstand fra hytteeierne, der et stort flertall ikke ønsker å betale for veien. Hytteforeningsleder Geir Braathu fortalte at de ville vurdere om de skulle anke saken på nyåret.

Nå ser vi på de andre partene i saken. Her viser det seg at kommunen har motiv til å hive seg med, mens de andre partene var mindre ivrige etter å ta på seg veiavgifter.

Kommunen: - Slipp inn folk flest

Sør-Varanger kommune må betale 18 224 kroner per år for deres del av veilaget, tilsvarende 14,2 prosent. Det er faktisk en mindre prosentdel enn de 15 prosentene de selv foreslo til retten. Men kommunen har et krav for at de skal betale det: De vil at det ikke skal være bom på veien.

Det kan imidlertid vise seg å være trivelig lesning for kommunen, om de ikke er misfornøyd med hvor stor andel de har fått. Slik vi skrev i forrige nummer av Sør-Varanger Avis, har jordskifteretten gitt kommunen anledning til å trekke seg ut av veilaget, om veilagets flertall bestemmer seg for å gjøre Tårnetveien til bomvei.

På den andre siden betyr det også at jordskifteretten ikke går i veien for veilaget om flertallet vil ha bomvei.

Forsvaret: - Del på fire

Forsvaret får ansvaret for 41,8 prosent av veiutgiftene på Tårnetveien, noe som ifølge jordskifteretten betyr 53 647 kroner per år. Det er en god del mer enn de foreslo. Forsvaret mener i rettspapirene at utgiftene burde deles på fire, mellom Forsvaret, FeFo, kommunen, og hytteeierne.

Forsvaret har fellestransporter langs veien, men noen av deres ansatte bruker iblant veien for å kjøre på jobb. Retten vurderer at det er en del av den private, allmenne bruken på veien, tross protester fra hytteeierne, og utelater den kjøringen fra andelen deres.

Forsvaret peker nettopp på at privatpersoner også bruker veien når de argumenterer for at Forsvaret skal få en lavere andel.

- Det er mye den sivile bruken av veien som fordrer at veien bør få en bedre forvaltningsløsning. I utkastet som er fremlagt er Forsvaret gitt en for høy andel som ikke står i forhold til den bruk eller nytte Forsvaret rent faktisk har av veien, skriver de.

Hytteeierne mener derimot at Forsvarets tunge maskiner sliter mer på veiene enn personbilene som sivile bruker.

Retten mente at Forsvaret har bygd opp sin virksomhet slik at Tårnetveien er helt nødvendig for dem, og at de er den største brukeren.

FeFo: - Ikke bruk for veien

FeFo får like stor andel som kommunen, og må betale 18 224 kroner per år. FeFo argumenterer i rettspapirene for å slippe å være med på veilaget i det hele tatt.

- FeFo har ulikt de øvrige partene i saken ikke noen faktisk bruk og heller ikke noe behov for veien, skriver de.

Flere av de andre partene mener at FeFo bør få større andel i argumentene til retten. Hytteeierne og Forsvarsbygg viser til at FeFo er den eneste grunneieren i området. De peker på at FeFo har flere inntekter i området, deriblant festeavgifter, jakt og fiske. FeFo mener disse inntektene er små, og vil bli spist opp av å måtte betale en andel i veilaget.

FeFo mener samtidig at en dom i denne saken vil ha en konsekvens for fremtidige veisaker i Finnmark. Det er flere veier på Finnmarkseiendommens grunn der det er uklar opprinnelse og uklare rettighetsforhold, likt Tårnetveien. Dommen i denne saken vil påvirke andre slike saker i fremtiden, argumenterer FeFo.

Retten ser at denne saken kan vises til i fremtiden, men påpeker at det finnes mange forskjellige omstendigheter rundt veiene i Finnmark. Hver vei blir ikke nødvendigvis likestilt med Tårnetveien. Retten mener også FeFo har nytte nok av veien til å måtte betale for den. Dermed må FeFo beholde en del av veiansvaret om de ikke anker.

Reinbeitedistriktet: - Ulempe for reinene

Reinbeitedistrikt 1/2/3 må betale 1 796 kroner i året for veivedlikeholdet. De mener også at de må utelates fra veilaget i kommentarene til retten, og at de må få bruke veien gratis.

De viser til Reindriftsloven paragraf 22 og 23, som gir reindriftsutøvere rett til å fritt ferdes i og til reinbeiteområder, og som gir dem rett til fremkomstmidler etter distriktsplanen. Tårnetveien er en del av distriktsplanen, skriver de til retten.

- Reindrifta har en svært begrenset inntekt og målt opp mot forpliktelsen og andelen i veien vil dette langt overgå nytten, legger de til.

Reinbeitedistriktet mener samtidig at den generelle bruken av Tårnetveien er til ulempe for reinbeitet i området, fordi all trafikken til Forsvaret, hytteiere og folk flest forstyrrer reinene.

Retten vurderer imidlertid at reinbeitere ikke nødvendigvis har tilgang til private veier som Tårnetveien, og dermed må også reinbeitedistriktet betale. Ulempen fra veien må eventuelt tas som en egen sak, og veien har stått siden krigen, skriver retten.

Usikkert om noen anker

Verken Forsvarsbygg, FeFo eller kommunen har noen spesielle kommentarer til dommen så langt, og ingen av dem har vurdert om de kommer til å anke. Per torsdag har ingen av dem fått sett ordentlig på dommen, på grunn av ferieavvikling.

Kommunikasjonsleder Eirik Palm i FeFo ser for seg at de finner ut om de anker eller ikke en uke inn i 2017, etter at juristene har gått igjennom dommen.

Jan Egil Trasti i Reinbeitedistrikt 1/2/3 har ikke lest dommen, men han tror ikke de kommer til å godta noen slags involvering i veilaget. Han regner med at de vil anke.

- Det er en prinsippsak. Men jeg vet ikke helt sikkert om vi gjør det, eller hva som skjer. Vi må se nærmere på dommen på nyåret, slår han fast.

Ordfører Rune Rafaelsen sier at kommunen først og fremst er opptatt av å sikre allmennhetens rett til veien - altså å unngå at det blir bomvei, og sørge for at alle har fri tilgang til veien. Men han kan ikke kommentere noen deler av dommen før de har gjennomgått den.

Forsvarsbygg støtter kommunen, og vil heller ikke ha bomvei i området ifølge kommentarene deres til retten.

Slik fordeles Tårnetveien-utgiftene

  • Forsvaret: 41,8 prosent - altså 53 647 kroner per år
  • Hytteeierne: 28,4 prosent - altså 36 449 kroner per år
  • FeFo: 14,2 prosent - altså 18 224 kroner per år
  • Sør-Varanger kommune: 14,2 prosent - altså 18 224 kroner per år
  • Reinbeitedistrikt 1-2-3: 1,4 prosent - altså 1 796 kroner per år
  • Behandlingen i jordskifteretten har ført med seg en regning på 146 840 kroner. Denne er fordelt på partene etter hvilken andel de fikk i veilaget. En behandling i lagmannsretten vil naturligvis øke kostnadene.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no