23. okt
 
Alltid en miljøfare
Bare 300 meter skilte Sør-Varanger fra en større oljekatastrofe i november ifjor, ifølge en intern rapport fra selskapet som eier den greske båten som...

Publisert: 26.feb.2015 10:54
Oppdatert: 23.okt.2017 10:48

Bare 300 meter skilte Sør-Varanger fra en større oljekatastrofe i november ifjor, ifølge en intern rapport fra selskapet som eier den greske båten som slet seg og havnet i drift den aktuelle dagen. Det er NRK som har fått tak i rapporten.

Heldigvis gikk det bra den gangen, og heldigvis for oljeomlastingen i våre farvann hører slike raske omsalg i været som skjedde akkurat da til sjeldenhetene, selv om vi alle vet at de kan inntreffe, og vil komme til å inntreffe igjen.

Uroen er likevel vekket i mange og mange spør seg om det er trygt og forsvarlig å la oljeomlastingen få fortsette. For ingen av oss liker tanken på tonnevis av olje i fjordsystemene våre, eller i fjæresteinene. Derfor er det også strenge reguleringer av omlastingsaktiviteten knyttet til både vær- og isforhold. Selve beredskapen til å være forberedt på det verste til enhver tid, med verneutstyr, «drill» og gode rutiner til å håndtere en situasjon, kan garantert alltid forbedres. Om alle forholdsregler til enhver tid er gode nok, er et myndighetsansvar å kontrollere. I så måte har Sør-Varanger erfart at Miljødirektoratet faktisk kommer hit, undersøker og holder øye med det som skjer. Det utføres en kontroll som både vi som befolkning, - og operatøren(e), - skal være svært glade for. Vi forutsetter at disse kontrollene fortsetter sålenge oljeomlasting foregår i våre farvann, uansett hvor det skjer. Kontrollene er en trygghetspilar og et tiltak som skal og bør holde alle involverte skjerpet til enhver tid.

I utgangspunktet er vi for at oljeomlastingen, når den først er nødvendig, skjer innaskjærs og i norske farvann, og ikke ute på havet, for eksempel på russisk side, der verken et strengt norsk regelverk, Miljødirektoratet eller andre kontrollorganer har noen myndighet. For uansett hvordan man snur og vender på det, eller uansett hvor man plasserer en slik type aktivitet, er det tryggere å velge et område med generelt rolige vind, - vær, - og bølgeforhold, slik vi har det her, enn områder med mer vær og dårligere trygghetskontroll enn det vi har.

Verdien av å få bygget opp en god og sikker oljevernberedskap som overhode mulig i Sør-Varanger, er også viktig for hele østfylket. Ikke bare i forhold til oljeomlastingen, men også i forhold til den transporten av olje som foregår fra russisk side og forbi hele finnmarkskysten og sørover. Vi har ingen tro på at det uten omlastings-og annen oljerelatert virksomhet i vårt område ville blitt prioritert å bygge opp en beredskap i Kirkenes. Nå er det ingen vei utenom.

Vi har heller ingen tro på at det å sette kroken på døra for omlasting i Bøkfjorden/Korsfjorden betyr det samme som at da er vi garantert å slippe unna alt som kan hete mulige oljeulykker i fremtiden. Men hendelsen sist november er et tydelig varsku om at all oljeaktivitet er forbundet med risiko og at det å være ekstra godt forberedt, følge regelverk og sikkerhetstiltak til punkt og prikke er helt avgjørende viktig, men dessverre også fremdeles betyr at selv ikke det alltid er nok.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no