6. des
HASTER: Jacob Stolt-Nielsen mener september er for lenge å vente på en avgjørelse fra Klima- og miljødepartementet. Her sammen med varaordfører Tove Alstadsæter, Frank Bakke Jensen og Jan Tore Sanner i Kirkenes før valget i fjor. Sanner lovte å være pådriver for Norterminals prosjekt på Gamneset.
 
Ankesak avgjøres til høsten
Miljødirektoratet vil ikke la Norterminal drive oljeomlasting i Korsfjorden. Det kan bety at det heller ikke blir oljeterminal til to milliarder på Gamneset. Svaret kan komme i september, men det kan være for sent.

Publisert: 04.jul.2014 13:22
Oppdatert: 23.okt.2017 10:41

– Det er kunden som bestemmer, og de planlegger allerede nå for oljeterminal i 2018. Forutsetningen for å komme i gang i 2018 er at vi begynner med skip-til-skip oljeomlasting (STS, red. anm.) i september. Vi må nok ha svar fra departementet før det, sier eier av Norterminal, Jacob Stolt-Nielsen.

– Umulige vilkår

Norterminal har tillatelse til å drive oljeomlasting i Korsfjorden, men Stolt-Nielsen mener vilkårene som er satt gjør det umulig å gjennomføre. Miljødirektoratet vil ikke lempe på vilkårene, slik Stolt-Nielsen har søkt om. Vilkårene ble stilt til kirkenesselskapet Shipcargo i 2008 og skjerpet av Statens Forurensingstilsyn i 2009. Dette førte til at den planlagte STS-virksomheten ble flyttet fra Kirkenes til Honningsvåg. Norterminal har overtatt Shipcargo og tillatelsen til oljeomlasting og bedt om at vilkårene knyttet til beredskap og isfrihet ble endret.

– De vilkårene som er stilt er både urimelige og irrelevante, sier Jacob Stolt-Nielsen.

Les også: Vi brukte åtte år

Les også: Revurderer oljeplaner

Uenige

Det ene kravet er at det skal være isfritt i en kilometers avstand fra båtene. Det andre er at selskapet skal ha ansvar for beredskap i inn- og utseilingen av fjorden.

– Norterminal er det eneste selskapet i verden som disse kravene stilles til. Det er for eksempel mer is i Oslofjorden, der slik virksomhet allerede foregår, men der stilles ikke slike krav. Skip-til-skip-omlasting foregår over hele verden på tusenvis av steder. Jeg ser at Miljødirektoratet baserer seg på at skip-til-skip omlasting innebærer høyere risiko enn landbasert omlasting, men det er kategorisk feil. Fagfolk over hele verden viser til at dette stemmer bare ikke, sier Stolt-Nielsen.

Når det gjelder ansvar for trafikken i fjorden, mener Stolt-Nielsen at det er Kystverkets ansvar.
– Det er helt urimelig at et selskap skal ha dette ansvaret når det alle andre steder er Kystverkets ansvar, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

Dårlig tid

Miljødirektoratet avslo klagen fra Stolt-Nielsen. Anke har allerede blitt sendt til Klima- og miljødepartementet. De opplyser at de skal klare å behandle saken innen september, men det er for sent for Stolt-Nielsen.

– Vi er nødt til å få dem til å behandle saken raskere, sier han.

– Vi planlegger å starte i september, og igjen, det er kundens krav som ligger bak grunnlaget for hele operasjonen. Det er på dette grunnlaget vi kan planlegge oljeterminal på Gamneset. Nå begynner man vanligvis ikke å ansette folk og kjøpe inn utstyr før man har en tillatelse på plass, det er en stor risiko å ta, men vi følte at vi måtte ta denne risikoen. Det er mye som skal klaffe på en gang og vi har svært liten tid, sier Stolt-Nielsen.

Stor investering

STS foregår allerede i Honningsvåg, men både kundene og Stolt-Nielsen vil heller ha det i Sør-Varanger.
– Bare fra januar til i dag har det gått 300 millioner tonn til Honningsvåg. Hovedkunden vår er russiske Lukoil, forteller Stolt-Nielsen.
Grunnen til at de vil ha virksomheten i Sør-Varanger begrunner han med at forutstningene for langsiktig drift er bedre her. Dessuten er området allerede regulert av kommunen for STS og det betyr 20 timer kortere transporttid fra Russland, noe som har stor transportøkonomisk betydning når det er snakk om svært mange båter, forklarer Stolt-Nielsen.

Han vil investere i oljeterminal på Gamneset for rundt to milliarder i første fase og ansette rundt 200 personer. Han legger til at virksomheten også kommer til å tilføre hele området en oljevernberedskap i form av utstyr, mannskap og båter som i dag ikke finnes, og som vil være tilgjengelig for alle ved behov.

Klagefrist gikk ut

Miljødirektoratet begrunnet avslaget med at Statens forurensingstilsyn stilte ytterligere vilkår i 2009 uten at vedtaket ble påklaget. De sier at det i Norterminals begjæring om omgjøring av saken fire år senere ikke fremkommer nye faktiske opplysninger som har betydning for saken og at det derfor ikke finnes vilkår for å behandle klagen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no