15. okt
UNDERGANG: Anleggsveien bølger seg nedover mot Hesseng. I svingen lengst til høyre har man begynt å grave undergangen for skiløypa. (Foto: Yngve Grønvik)
 
Anleggsveien rykker nærmere
Folk på AVL og Ekhaugen må regne med mye anleggsbråk og bilister må smøre seg med tålmodighet. Snart skal Ekhaugen senkes.

Publisert: 05.mai.2015 19:30
Oppdatert: 23.okt.2017 10:50

- Vi har fått veldig få klager, folk er utrolig tålmodige. De venter på en bedre vei og skjønner at det må være sånn her ei stund. Mange følger også med og synes det er interessant å se på arbeidet, sier byggeleder for E105, Torbjørn Svendsen, i Statens Vegvesen.

Mer anlegg

Folk må bare fortsette å være tålmodige, for nå nærmer anleggsområdet seg Bjørkheimkrysset, og det er mye som skal skje. Tunnelen er ferdig sprengt og fra tunnelåpningen til Ternevann skal det nye veifundamentet få sette seg et års tid. Masse fra tunnelsprenging blir knust og brukt som fyllmasse og overbygging av den nye veien Fra Ternevann til Hesseng. Trafikken snegler seg mellom gravemaskiner og lastebiler langs anleggsveien med bølgete bakker med avkjørsler, grus og 30-kilometers fartsgrense.

Undergang

I svingen, der skiløpere tidligere har krysset veien med hjertet i halsen, skal det bygges en kulvert. Det skal støpes en undergang i betong slik at man kan krysse veien uten å ta av seg skiene. Den blir så bred at tråkkemaskinen kan kjøre gjennom.

I løpet av sommeren skal man ha kommet så langt at man kan begynne med kummer og rør til strøm til lysstolper. Til høsten skal det første laget med asfalt legges fra Bjørkheim til Ternevann og lysmaster settes opp. Men før det kan skje vil det bli mange korte strekk med rekkverk og omlegging av veien mens man bygger den nye.

Ei lita strekning som både er bratt og uoversiktlig er veien over Ekhaugen. Den skal senkes hele fire og en halv meter.

Bomiljø

Prosjektleder Kaare Ramberg sier at det også er gjort støykartlegging og at det vil bli gjort tiltak for boliger som ligger nært den nye veien, spesielt på Ekhaugen, der mange boliger blir berørt.

- Vi bygger for estimert trafikkmengde 20 år fram i tid med utviklingen av trafikk over Storskog som grunnlag. Hvis utviklingen blir slik vi tror vil det bli en betydelig større trafikkmengde. Samtidig mener vi at utbyggingen vil gi et bedre bomiljø, med bedre veier, gangvei, belysning og støyskjerming der det er nødvendig, sier han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no