14. okt
UTÅLMODIG: 30-sonen skal fortsette ned Hans Væggers vei og det skal bli fartsdempere. Utvalgsleder Kurt Wikan mener det går for tregt og at Statens Vegvesen generelt bør følge kommunens ønsker i trafikksikkerhetssaker. (Foto: Anne Mette Bjørgan)
 
Anstrengt forhold til Vegvesenet
Utvalgsleder Kurt Wikan mener Statens Vegvesen både overprøver kommunens ønsker og er svært trege med å gjennomføre avtaler.

Publisert: 09.sep.2015 06:30
Oppdatert: 23.okt.2017 10:55

Wikan leder utvalget for plan og samferdsel som blant annet har med trafikksikkerhet å gjøre.

- Jeg føler at Statens Vegvesen motarbeider oss gang på gang, sier Wikan.

- For eksempel søkte vi om 40-sone i Solheimslia og Pasvikveien. Det tok nesten to år før det var på plass. Samtidig søkte vi om 30-sone i Hans Væggers vei, pluss fartsdempere. Vedtaket om skilt kom i fjor og vi har fått trafikksikkerhetsmidler fra fylket, men det er ennå ikke gjort noe. Forhåpentligvis kommer det i høst.

Ikke medhold

Wikan forteller også om en kommunal søknad om å få forkjørsvei på E6 i byen helt fram til kaia.

- Helt kurant svarte Vegvesenet, men det har ikke skjedd noe, sier Wikan og forteller at kommunen heller ikke har fått gjennomslag for fartsdempere ned Solheimslia. Ifølge ham mener Vegvesenet at dagens 40-sone kombinert med en forkjørsrett senker hastigheten tilstrekkelig.

Og så var det fotgjengerovergangene på Sandnes. Wikan mener Vegvesenet overkjører kommunen også der. Sør-Varanger kommune har søkt om 40-sone gjennom hele Sandnes, og opphøyde gangfelt fire steder.

Vegvesenet sier ja til 40-sone gjennom deler av bygda og til to av gangfeltene.

Lokal kunnskap

- En annen sak er fra Jarfjord der vi vil ha utvidet 60-sone fordi et skolebarn, som bor et par hundre meter utenfor dagens 60-sone, skal få tryggere skolevei, sier Wikan.

- Men Vegvesenet svarer med at de vil ha 30-sone ved skolen. Det hjelper jo ikke.

Wikan sier han er oppgitt og mener at Vegvesenet heller burde spilt på lag med kommunen.

- Det er kommunen som har best kunnskap om lokale forhold og hvor tiltakene trengs. Det overprøver Statens Vegvesen hele tida, mener han.

Nasjonale regler

Kristian Øvernes, seniorrådgiver i Statens Vegvesen, sier at de forvalter veiene etter nasjonale normer.

- En 50-sone skal være lik i hele landet. Det er blant annet veiens beskaffenhet som avgjør om den har en 50-sone eller 40-sone. Men vi tenker også trafikksikkerhet hele tiden, sier han.

Om gangfeltene på Sandnes svarer Øvernes at siden det ikke ble 40-sone gjennom hele bygda kan det heller ikke bli fire opphøyde gangfelt. Slike lages ikke der veien har 50 kilometers fartsgrense.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no