22. okt
ARBEIDSMØTE: Plan- og byggesaksleder Håvard Lund i Sør-Varanger kommune informerte politikerne om framdriften for Tømmerneset. Her Arbeiderpartiets Aksel Emanuelsen, Lena M. Bergeng, Egil Kalliainen og Vegar Olsen.
 
Arbeidsmøte om Tømmerneset
Formannskapet, Havnestyret og utvalgene for miljø og næring og plan og samferdsel holdt arbeidsmøte om Tømmerneset onsdag.

Publisert: 17.des.2014 13:52
Oppdatert: 23.okt.2017 10:46

På arbeidsmøtet informerte plan- og byggesaksleder Håvard Lund om ståa rundt planarbeidet på Tømmerneset.
Flere av politikerne som var til stede, var ivrige etter å få vite mer om framdriftsplanen.

Dårlig tid

– Har kommunen og Norterminal samme tidsperpektiv? Norterminal er jo allerede i gang med oljeomlastning. Vi har veldig dårlig tid, sier Hans Hatle (H).

– Vi har dette arbeidsmøtet nå for å oppdatere dere politikere på denne framtidsplanen, rundt veibygging, vann- og strømforsyning.

Her er det fortsatt en jobb å gjøre, men vi må være raske, svarte Lund.
Politikerne fikk blant annet vite at det er mange usikkerhetsmomenter både rundt dette med vei, strøm og vann.

– Er det vurdert å utvide Forsvarets vannverk i forhold til Pulkneset, ville Bror Sundstrøm (H) vite.

– Nei, dette er ikke vurdert, sa Lund.

Plan- og byggesakslederen sa også at kommunen når det gjelder vei ned til Høybukt har fått til svar at billysene ved denne veien kan redusere flysikkerheten med 20 prosent all den tid de går i ett med landingslysene.

– Det er billys ved alle flyplasser i verden. Hva er så spesielt her, ville Hatle vite.

– Det vi har fått vite er at det er soner med landingslys og at flytrafikken kan bli forstyrret av dette i perioder med mye trafikk. Dette er vi i dialog med vegvesenet om, sier Lund.

Framdriftsplan

Plan- og byggesakslederen oppfordret politikerne til å jobbe raskt med dette.

– Vi har lagt en framtidsplan. Her er det ikke rom for «slakk».

I februar vil kommunestyret ha førstegangs behandling av planforslaget for Tømmerneset. I mars/april vil forslaget være til høring og offentlig ettersyn. I mai vil kommunestyret ha andregangs behandling av planforslaget. Det endelige vedtaket vil komme i mai eller juni. Konseptutvalgsutredningen (KVU) for E6 mellom Kirkenes og Høybuktmoen vil komme i mai.

– Det er valg til høsten. Erfaring viser at dette kan forsinke noe, men vi ser på det som viktig at dagens sammensetning av kommunestyret får vedta saken endelig. Egentlig skulle saken ha vært til førstegangs behandling i desember, men dette lot seg dessverre ikke gjøre. Tidligst mulig i februar er neste mål. Her må det gå som varm kniv i smør, sier Lund.
Flere tok til orde for at det her er aktører som er ivrige etter å komme i gang med sine prosjekter. Derfor er det viktig at politikerne gjør sin del av jobben.

Norges største

Ordfører Cecilie Hansen (Sp) kaller dette næringslivsprosjektet i Sør-Varanger for Norges største.

– Det er det ingen tvil om. Dette er departement og regjering klare over. Det er politisk vilje lokalt, regionalt og nasjonalt for næringsutvikling her. Når det gjelder konsekvensutredningen her, så må vi velge minste motstands vei for å klare å få det igjennom, sier Hansen.

– Vi må gjøre dette på kortest mulig tid, føyde Hatle til.

I kommunedelplanen for Tømmerneset er ikke samfunnsdelen helt i havn ennå. Reindrifta har hatt flere innsigelser på planen. I tillegg er det kommet uttalelser på det som har med samisk bosetting i gjøre, utmarksbruk og sjølaksefiske, naturmiljø, nærmiljø, friluftsliv, naturressurser (ikke ferdigstilt fra kommunens side), landskap, kulturmiljø, risiko og sårbarhet.
Hansen skrøt veldig av kommunens gode samarbeid med Finnmark fylkeskommune, Statens vegvesen og departementet.

– Problemet er Kystverket. De stiller de samme spørsmålene igjen og igjen. I kommunen, fylket og i Oslo er det politisk vilje for utvikling. En statlig KUV gir et sterkt signal om at det vil komme midler. Vegvesenet er en meget god samarbeidspartner og jeg håper Kystverket også blir det. Slik det har vært til nå er det vi som setter dagsorden sammen med departementet og Statens vegvesen. Nå begynner jobben og det er helt klart at vi må ha paralelle prosesser for å få dette til. Her er vi på lag med fylkeskommunen og vegvesenet, og så unnlater jeg å nevne de andre, sier ordfører Hansen.

– Det er viktig at interessentene som vil være med på utviklingen av Sør-Varanger får de reguleringsplanene som etterspørres, hva gjelder vei og andre viktige ting, sier Hatle.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no