18. jul
OLJEOMLASTING: I Bøkfjorden vinterstid. (Foto Norterminal)
 
Både ja og nei til oljeomlasting
Miljødirektoratet avslår søknaden fra Norterminal om å bruke en ny posisjon for omlasting av råolje i Bøkfjorden. Miljørisikoen er for høy. Men de får lov til å øke omlastingen i dagens posisjon.

Publisert: 28.aug.2015 15:16
Oppdatert: 23.okt.2017 10:54

Dette skriver Miljødirektoratet på sin hjemmeside fredag.

Omlastingen sist vinter foregikk under to ulike tillatelser, som hver hadde en ramme på tre millioner tonn råolje.

Norterminal har søkt om midlertidig tillatelse til å laste om inntil seks millioner tonn for skip som ligger på svai i det som har fått benevnelsen posisjon SS4 i Bøkfjorden.

Miljødirektoratet innvilger denne søknaden, som gjelder fram til 1. november 2015.

- Så lenge Norterminal ivaretar de forebyggende og beredskapsmessige tiltakene de er pålagt fra Miljødirektoratet og Kystverket, finner vi det forsvarlig at omlastingene videreføres i posisjon SS4, med samme vilkår som i dag, selv om rammen økes, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet.

Ikke mellomlagerskip

Den gjeldende tillatelsen gir Norterminal anledning til å laste om direkte fra skip til skip eller bruke en løsning med mellomlagerskip i posisjonene SS1, SS2 og SS3.

For SS4 er kun skip til skip-omlasting tillatt. Norterminal har søkt om å benytte mellomlagerskip på svai her.

Miljødirektoratet mener at oljeomlastinger der det ene skipet er fast forankret til land, er mye sikrere.

- Hvor sårbar en forankring på svai kan være, kom tydelig fram da et skip i fjor høst mistet ankerfestet og drev nærmere 600 meter før situasjonen ble stabilisert, påpeker direktoratet.

- Siden miljørisikoen øker ved bruk av mellomlagerskip, og virksomheten har gode alternative omlastingsposisjoner der skipene kan fortøyes til land, avslås søknaden fra om bruk av skip på svai i posisjon SS4, sier Ellen Hambro.

Ikke ny

Miljødirektoratet har tidligere avslått bruk av posisjon SS5 til oljeomlasting. Nå avslår de også den nye søknaden fra selskapet. Årsaken er det de mener er manglende miljørisikoanalyser og nærheten til de sårbare naturområdene i Neiden, Munkefjorden og Sør-Leirvågen.

Vedtaket ble påklaget forrige gang, og Klima- og miljødepartementet stadfestet direktoratets avslaget. 

- Nye miljørisikoanalyser og vurderinger bekrefter at uhell i denne posisjonen kan gi alvorlige miljøskader. Vi avslår derfor søknaden nok en gang. Det er ikke dokumentert at posisjon SS5 vil være isfri når det er is ellers i Korsfjorden og Bøkfjorden. Vi mener den foreslåtte begrensningen i skipsstørrelse og omlastingsperiode ikke gir lav nok miljørisiko, sier miljødirektør Ellen Hambro. Alle Norterminals søknader har vært ute på høring før behandling, ifølge Miljødirektoratet.

Styrke oljevernet

Norterminal får også beskjed om å styrke oljevernet. Vinteren igjennom må de i en del tilfeller fjerne eller flytte is av ulik konsistens for å unngå uhell.

- Miljødirektoratet er bekymret for effektiviteten av en oljevernberedskap som skal operere under isforhold generelt, og spesielt at fjerning eller flytting av is kan være vanskelig å gjennomføre i praksis. Vi pålegger derfor Norterminal å gjennomføre en fullskala praktisk test av beredskapen i den mørke årstiden, - med flytting og fjerning av is fra omlastingsposisjonen.

I tillegg må Norterminal årlig øve under virkelige isforhold, senest fem dager etter at is legger seg på eller innenfor en radius av én kilometer fra omlastingsposisjonen, heter det i meldingen fra Miljødirektoratet.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no