14. okt
KRABBESAFARI: Ronny Østrem håper å trekke turister både på vinter og sommer. Hovedinnrykket er imidlertid på vinteren. (Arkivfoto)
 
Belønnes for sin tøffe utenlandssatsing
Radius Kirkenes fikk næringslivprisen og 100 000 kroner av Finnmarkskonferansen. Først og fremst for sin internasjonale satsing. Destinasjonsselskapet ser både til Kina, Brasil og Argentina.

Publisert: 09.sep.2015 17:30
Oppdatert: 23.okt.2017 10:55

Belønnes for tøff utenlandssatsing

Årets næringslivpris fra Finnmarkskonferansen gikk til Radius Kirkenes. Turistselskapet fikk prisen under konferansen i Alta onsdag.

I juryens begrunnelse viser de blant annet til at Radius Kirkenes har satset hardt og lyktes med å bygge seg opp internasjonalt.

«Ingen marked er for lite, stort eller for fjernt og de har gjort Finnmark kjent langt utenfor landegrensene gjennom sine produkter,» skriver juryen.

Kina-klaff

Radius Kirkenes ble grunnlagt av Ronny Østrem og Kåre Tannvik. Ronny Østrem tok imot prisen i Alta, og han ser ikke for seg mindre utenlandssatsing fremover.

- Vi er bevisste på hvilke områder vi satser. Vi går for Europa, og har fått klaff med Australia og Kina. Kina er en spesielt kjempeviktig aktør for oss, sier Østrem.

Han og Tannvik dro til Kina for første gang i 2009 for å få tak i turoperatører. Siden da har det vært årlige turer dit, og det har betalt seg:

- Sist vinter hadde vi over 1000 kinesere. Vi venter at antallet kan dobles kommende vintersesong. Og det er noe vi har utviklet selv: Vi har jobbet oss inn i markedet på egne ideer, sier Østrem stolt.

Da blir det selvfølgelig enda en tur dit i november i år.

- Både Kåre og jeg jobber enda sterkere mot Asia, og vi vil legge fingeravtrykket vårt på alt vi gjør, sier gründeren.

Sør-Amerika

For ett år siden startet også kontakten med Brasil og Argentina.

- Nå venter vi 50-100 turister derfra den kommende vinteren. Vi har 50-60 bookinger allerede, sier Østrem.

- Vi er på søken etter egne markeder, i stedet for å bare satse på England, legger han til.

- Nå har vi også en rasende god ny direktør i datterselskapet Kirkenes Snowhotel. Jeg føler at dette er starten på selskapet vårt, sier han.

Selskapsledelsen kommer samtidig til å satse videre på at kontakten de får med kundene er bra.

- 90 prosent av tilbakemeldingene vi får går på god kontakt med menneskene her. Når vi har 60-70 ansatte her på vinteren, er jeg stolt over det, sier Østrem.

Ordentlig jobb

Østrem klarte såvidt å holde tilbake tårene da han tok imot prisen.

- Av alle priser vi har fått, er denne kanskje den gjeveste. Nå føler jeg at vi har en ordentlig jobb. Sånn har det ikke bestandig vært. Det er spesielt å få en sånn type pris når vi er blant bedrifter som driver med olje, gass og bergverk, og vi har flirt med at det bare er fjompenisser som driver med reiseliv, humrer Østrem.

Radius Kirkenes har fra før av fått den lokale næringslivprisen fra Kirkenes næringshage i fjor, og en NHO-pris i tillegg.

- Enda en ting vi teller som en pris, som virkelig satte oss i gang, var da National Geographic inkluderte oss som en av tingene man må gjøre før man dør i 2009. Det er noe vi enda bruker, sier Østrem.

100 000

Finnmarkskonferansens næringslivpris inkluderer 100 000 kroner i premiepenger. De er nok brukt allerede på utgifter, mener Østrem.

- På denne tida av året har vi gjerne lite penger, mens vi har full pengebinge på vinteren, kommenterer han.

Radius Kirkenes AS var én av tre nominerte til næringslivprisen under Finnmarkskonferansen. De andre to var Alta-selskapet Ascella AS, og Kirkenes-selskapet Barel AS.

Ronny Østrem synes også det er særdeles gjevt å få prisen i Alta, og at en annen Kirkenes-bedrift også var nominert.

- Her er det dobbelt så stort som Kirkenes, kommenterer han.

Dette sa juryen

«Vinneren av årets næringslivspris står for en bærekraftig næring basert på fornybare ressurser. Bedriften har vært i drift siden 2001 og gjennom disse årene har de vist meget god forretningssans.

De har satset hardt og har lyktes med å bygge seg opp internasjonalt. Ingen marked er for lite, stort eller for fjernt og de har gjort Finnmark kjent langt utenfor landegrensene gjennom sine produkt.

Bedriften har en særegen evne til å tenke nytt og innovativt.

De er uredde, har satset hardt og har blitt en av Nord-Norges største opplevelsesbedrifter.»

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no