15. okt
TUNNEL: Trifontunnelen er så godt som ferdig, og snart støpes det første sidespennet på vestsida.
 
Bøkfjordbrua i rute - tross forsinket bru-skip
Ekstra forberedelser på skipstransport stopper ikke brua fra å nå 1. september-datoen, ifølge vegvesenet. Og snart kommer sidespenn på plass.

Publisert: 27.sep.2016 15:59
Oppdatert: 23.okt.2017 11:09

- Pilarene er på plass og viaduktene er under bygging på brua over Bøkfjorden i Sør-Varanger. Om ett år skal hele brua være ferdig, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Det vil si at første bil skal kunne kjøre over Bøkfjordbrua på nye E105 1. september 2017. I rute i forhold til den nye tidsplanen. Brua ble ett år forsinket på grunn av trøbbel med anbudet i 2015, men nå går altså alt som det skal.

120 meter på skip

I hvert fall det som påvirker arbeidet. For selve brua kommer litt senere enn det vegvesenet venter, som pressemeldingen sier:

«Samtidig som arbeidet pågår ved Bøkfjorden, jobber det tyske stålselskapet SNB med å sveise sammen ståldelene som blir buen til bruas hovedspenn. Til våren skal den 120 meter lange og over 500 tonn tunge stålkonstruksjonen fraktes på lekter fra Wilhelmshaven i Tyskland via Nordsjøen langs norskekysten fram til Sør-Varanger, for å heises på plass i Bøkfjorden.

Det har tidligere vært antydet at stålbuen ville bli fraktet til Kirkenes allerede denne høsten.

- Entreprenøren ønsker å bruke mer tid på å planlegge selve transporten. Om høsten er man også mer utsatt for høststormer og høye bølger langs kysten, mens det er mer stabile forhold om våren, sier avdelingsdirektør Oddbjørg Mikkelsen i Statens vegvesen i Finnmark.»

Men dette skal altså fremdeles gi entreprenørene nok tid til å sette brua på plass innen 1. september.

Sidespenn

I mellomtiden jobber HAK Entreprenør fra begge sider av elva. Underbygningen er på plass, og nå gjør de seg klare for støping av det første sidespennet.

«På østsida har entreprenøren satt opp reisverk til forskalingen for to av totalt fem sidespenn som skal bygges. Hele brua blir 284 meter lang,» skriver vegvesenet, og fortsetter:

«Resten av veganlegget er så godt som ferdig. Det gjelder det nye Bjørkheimkrysset, som har fått en rundkjøring fra E6 og inn på E105. Trifontunnelen som knytter sammen brua og den nye vegtraseen er også ferdig, med unntak av elektro og annet sluttarbeid.

Gang- og sykkelforbindelsen mellom Hesseng og Storskog vil for det meste bli ferdigstilt i løpet av 2016, med unntak av den delen av strekningen som vil gå gjennom Elvenes når den nye hovedvegen flyttes ut av bygda.»

Hele veiprosjektet skal koste 875 millioner kroner.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no