23. okt
BOOKINGAGENTER: Lise Anitra Johnsen og Jonas Lissner er to av de sju som så langt jobber på Hurtigrutens nye bookingsenter. Bak sitter Odd Martin Roska, Lene Ebeltoft og Iselin Håheim. De kan få mange nye kolleger dette året.
 
Dobler antall ansatte første året
Onsdag åpnet Hurtigrutens bookingsenter i Kirkenes for fullt. Så langt er det sju ansatte der, men det skal dobles i løpet av 2014.

Publisert: 15.jan.2014 15:50
Oppdatert: 23.okt.2017 10:36

Inntil nylig har Hurtigrutens bestillinger blitt utført via et bookingsenter i Tallinn i Estland. Nå er det først og fremst ansatte i Kirkenes som skal håndtere de norske kundene.
Onsdag hadde de sin første vanlige dag, etter å ha vært i trening siden 2. desember.

– Hurtigruten har en spesiell posisjon i Norge, og de som tar bestillingene skal ha god kompetanse om kysten. Lokalbefolkningen har levd med Hurtigruten i mange år, forteller Magnus Wramme, global salgsdirektør i Hurtigruten.

Vil øke

Da Hurtigruten satte opp crewsenter i Kirkenes, så de muligheten til å også sette opp et bookingsenter i samme lokale.
Og slik ble det. I samme bygg som Bring, rett ved Hurtigrutekaia, ligger nå to fullt fungerende divisjoner av Hurtigruten.

– Det har vært nedgang i antall norske gjester. Vi mener at å ha et norskbasert kundesenter er en del av å øke salget i Norge. Og så er Kirkenes en spennende og riktig strategisk plass, sier Wramme.

Rundt 14 etter hvert

Det vil gradvis ansettes flere agenter på kontoret, ifølge Dan Kuisma, teamleader i Kirkenes. Han regner med at det vil være rundt 14 ansatte totalt før året er omme.
Uansett satser Hurtigruten mye på å ansette folk fra Varanger-området.

– Så langt er det bare jeg og én fra Estland som ikke er fra dette området, sier Kuisma. Han vokste selv opp i Sverige, og var teamleader på kontoret i Tallinn før han søkte seg til Kirkenes.

Myk start

Bookingagentene hadde en rolig start. I løpet av en vanlig dag før onsdag regnet hver agent med å ta imot 7-16 telefoner. Fra onsdag av skulle de ta over Tallinn-bookingsenterets trafikk, og dermed komme på 20-30 samtaler per agent per dag. De får imidlertid fremdeles hjelp fra Tallinn om nødvendig.

– Det er også roligere på vinteren enn på sommeren, sier Kuisma. På sommeren må hver person regne med å ta imot 30-40 telefonsamtaler.

Mye trening

De nye agentene på bookingsenteret har gått igjennom en hel del trening.

– Det har vært veldig mye informasjon å ta inn. Alt fra hvordan de forskjellige skipene er til utfluktene og havnene de er innom, sier Jonas Lissner. Han og Lise Anitra Johnsen er to av de første ansatte på det nye bookingsenteret.

– Man skal nesten kunne lokalrutene på bussene der hurtigrutene stopper, legger Lise til.

En del av opplæringen har foregått på en hurtigrutetur, der de også har vært med på opplevelsene.

Hjemvendte

Jonas og Lise er begge innfødte i Sør-Varanger, og har familie her, men var utflyttet inntil nylig. Jonas flyttet fra Trondheim og har fortid som håndverker. Lise har blant annet jobbet som modell i utlandet, og har fortsatt flyttelasset i Los Angeles.
De er glade for at Hurtigruten har etablert bookingsenter i Kirkenes.

– Det er på høy tid Hurtigruten får en større rolle her. Turistene har vært en del av bybildet lenge, men de er ikke knyttet til selskapet, sier Lise.

Crewsenter og bookingsenter

Hurtigrutens crewsenter er separat fra bookingsenteret, men deler lokaler. Crewsenteret har seks ansatte og var i full drift 1. desember.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no