14. okt
FLERE: Det kommer flere kontrollører over hele Nord-Norge, inkludert i Kirkenes. (Illustrasjonsfoto)
 
Dobler tungbilkontrollørene i Kirkenes
Statens vegvesen fordobler antall tungbilkontrollører i Kirkenes, Alta og Tromsø, og det kommer nye dekkrav. Det kan trengs, for sist helg ble det gitt kjøreforbud til rekordmange tungbiler.

Publisert: 29.okt.2014 16:09
Oppdatert: 23.okt.2017 10:44

Statens vegvesen øker antallet kontrollører i Utekontrollseksjonen i Nord-Norge. Fra før av er det 22 kontrollører i Nord-Norge, men innen torsdag lyses det ut åtte ekstra stillinger. Deriblant kommer to ekstra kontrollører på hvert av seksjonens kontor i Kirkenes, Alta og Tromsø. Dermed blir det fire kontrollører på hvert sted, der det fra før av var to.

Vegvesenet setter fokus på de nordlige områdene nå, siden de merker at tungbilsjåfører ikke er så gode til å sko seg til de vanskelige nordlige forholdene.

- Finnmark er det fylket som grenser til flest land. Vi må også kontrollere at sjåførene driver på lovlig vis. Våre kontroller skal også sikre like konkurranseforhold mellom norske og utenlandske transportører, samt motvirke sosial dumping i transportbransjen, påpeker Simonsen.

25 kjøreforbud

Det største eksempelet på dette kom helga som var. Fra lørdag til og med mandag kontrollerte vegvesenet 96 tungbiler ved Kivilompolo nært grensen mot Finland, i nærheten av Kautokeino. Av dem fikk 25 kjøreforbud på grunn av mangler ved dekk eller kjettinger. Åtte av dem ble politianmeldt: Én utenlandsk transportør for å ha for mange transportoppdrag internt i Norge i løpet av sju dager, og sju av dem for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Det er det meste Jørn Simonsen har opplevd. Han er leder av Utekontrollseksjonen i Statens vegvesen region nord, og er skremt av resultatene. Han tror imidlertid ikke det har blitt verre med årene.

- At flere får kjørenekt er et resultat av at Statens vegvesen har økt kontrollinnsatsen og at vi prioriterer de mest utsatte områdene, sier han.

Simonsen er sikker på at tungkjøretøy som skulle til Sør-Varanger var med på kontrollene. Han har imidlertid ikke noe tall på hvor mange av dem som ble tatt.

- Kivilompolo er den eneste tollstasjonen mellom Finland og Finnmark som har åpent døgnet rundt. Dermed er det en del som kjører dit og oppom Tanadalen når Neiden er stengt. En veldig stor andel av trailere kommer inn til Norge om natta og i helgene, og vi gjorde mange av kontrollene i de tidene, sier han.

Lovpålagte vinterdekk

Simonsen tror det kan bli flere som tas fra slutten av denne uka, og fra 1. januar. Fra og med 1. november er det nemlig krav til vinterdekk på selve motorkjøretøyene, et krav som ble innført for første gang i fjor.

- Mange hadde ikke lagt på vinterdekk i denne kontrollen, sier han. Men de blir ikke tatt på det før i november, siden det bare er krav til mønsterdybde på dekkene før da.

Fra 1. januar kommer et krav som er helt nytt for tungtransport. Da skal det være vinterdekk på absolutt alle akslingene på både motorkjøretøyet og alle tilhengerne. Det inkluderer de løftbare akslingene. Dette kravet er nytt i Norge. Tidligere har det holdt å sette kjetting på dekkene når det har blitt glatt føre.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no