16. jul
STORT: Kirkenes næringshages Terje Meyer har stor tro på Varangerfjordforbindelsen, foreløpig kostnadsberegnet til to milliarder kroner. (Foto: Tor Sandø).
 
Drømmer om en times reise fra Vadsø
Kirkenes næringshage foreslår å bygge tunnel fra Vadsø til Bugøynes, bro og tunnel via Skogerøya til flyplassen og til Kirkenes. Varangerfjordforbindelsen vil knytte Øst-Finnmark tettere sammen, tror daglig leder Terje Meyer.

Publisert: 13.sep.2013 17:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:15

Næringshagen står sammen med Solveig Steinmo i Sweco og Trond Haukanes i Sør-Varanger invest bak forslaget om Varangerfjordforbindelsen.

- Vi ser behovet for å knytte Øst-Finnmark tettere sammen. Med et nedslagsfelt på 20 000 mennesker, så blir arbeidsmarkedet større og markedet for varer og tjenester blir også større. Det er mye som skal skje i denne regionen i løpet av de kommende årene. Da gjelder det å komme med løsninger i forhold til infrastrukturen som kan gjøre ting bedre og framtiden lysere, sier daglig leder i Kirkenes næringshage, Terje Meyer.

To milliarder kroner

Meyer har vært i Vadsø og luftet planene, både med næringsforeningen, men også med distriktssjefen for Statens vegvesen i Finnmark, Bjørg Anita Joki.

- Begge var positive. Det er viktig at vi har et sterkt ønske om dette på begge sidene av Varangerfjorden, men også at Joki kan bringe planene om dette inn i sin organisasjon.

- Jeg tror det er langt opp og langt fram og at både du og jeg er pensjonister når eller hvis dette en gang blir noe av. Men jeg mener at vi må se stort på det og se viktigheten av å få infrastruktur på plass for å få realisert de store planene vi har i denne regionen. Vi må slutte å bare se på de få kilometerne med vei som vi ønsker å få vedlikehold på. Det er tid for å se på de større planene, sier Meyer.

Vei-, tunnel- og bro-drømmen til Meyer, kalt Varangerfjordforbindelsen, er foreløpig kostnadsberegnet til to milliarder kroner.

- Det er en grov beregning, men også bare en til to prosent av det som en fergefri E39 vil koste.

Nasjonal transportplan

- Vi synes ideen er så god at vi har god tro på at vi skal få det til, men har ikke mer enn tiden og veien. Jeg har allerede snakket om planene på Finnmarkskonferansen. Nå gjelder det å få en utredning om veiplanene på neste Nasjonal transportplan om fire år. Jeg vil anslå at prosjektet vil ta rundt 15-20 år før man ser noen realisering, sier Meyer.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no