9. des
NEMNDLEDER: Erik Henneli (H) er leder for sakkyndig nemnd for eiendomsskatt i Sør-Varanger kommune. (Akrivfoto: Yngve Grønvik).
 
Eiendomsskatten sendes ut
I disse dager sendes de nye takstene for eiendomsskatt ut til eierne av eiendommer i Sør-Varanger. Skattelista legges ut til offentlig ettersyn.

Publisert: 25.feb.2015 20:40
Oppdatert: 23.okt.2017 10:48

Den er både omstridt og gjennomdiskutert. Nå er imidlertid takseringen ferdig og de nye takstene for eiendomsskatt klare og det innen fristen 1. mars.

- Skattelista vil bli lagt ut til offentlig ettersyn på Servicekontoret på Rådhuset. I tillegg blir den offentliggjort på kommunens nettside i seks uker, sier leder for sakkyndig nemnd for eiendomsskatt i Sør-Varanger kommune, Erik Henneli (H) og prosjektleder for eiendomsskatt, Ellen Mari Lindkvist.

Takseringsprinsipper

Det er denne sakkyndige nemda som har utarbeidet takseringspprinsippene som ligger til grunn for takstene.

- Disse ligger tilgjengelige på kommunens nettside, sier Henneli.

Bygningene er besiktiget utvendig og opplysninger om byggets areal gir grunnlag for taksten.

- I løpet av arbeidet med taksering har vi oppdaget noen arealer som har vært feilregistrert. Dette kan skyldes ombygginger, tilbygg eller registreringsfeil. Disse har blitt rettet opp fortløpende av eiendomsskattekontoret og plan- og byggesaksavdelingen. Det kan imiidlet være feil vi ikke har oppdaget. Derfor er det viktig å presisere at eier selv har et ansvar for å sjekke arealene i taksten. Eier må også sjekke at det er riktig antall etasjer i taksten og at benevnelser som kjeller, hovedetasje og loft er riktig, sier Henneli.

Klageskjema

Oppdages feil, så kan dette rettes ved å fylle ut et klageskjema. Dette ligger også ute på kommunens nettside.

- Klagene må være skriftlige, selv for enkle ting som retting av areal. De må også dokumenteres. Det vil være tilstrekkelig å fylle ut klageskjemaet og å legge ved et bilde. Målene som brukes er alrealet innenfor ytterveggene, også kalt «BRA», sier Henneli.

Han understreker at folk gjerne må ta kontakt med kommunen.

- Det er viktig at folk ikke kvier seg for å ta kontakt. Man kan få svar på spørsmålene man måtte ha ved å kontakte Servicekontoret. Enkle saker vil kunne rettes opp med et brev eller en e-post til kommunens postmottak. Normalt vil feil retes opp etter opplysninger fra den som sender inn klagen, men dersom det blir usikkerhet i forbindelse med en klage, så har også kommunes folk mulighet til å dra ut og måle opp bygget utvendig eller foreta kontroll av kartdata og flyfoto, sier Henneli.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no