19. okt
TORGKONENES RYTME: Kirkenes får et torg med kunstverk som følger torgkonenes rytme.
 
«En vinn-vinn situasjon. For kunsten og for torgkonene»
Fra februar kommer kunsten til torget i Kirkenes med de russiske torgkonene.

Publisert: 25.nov.2014 16:03
Oppdatert: 23.okt.2017 10:45

Slik torg er et sted for bevegelse, for livlig fargerik og for mangfoldig handel, slik har fjorten salgstelt fått sin kunstneriske utsmykning med ulike kunstneriske uttrykk. Med ord, farger eller stiliserte mønstre.
Telt med kunstneriske utsmykninger gir ly for vær og vind, og blir samtidig et utegalleri der kunstens tilstedeværelse bestemmes av torgkonenes rytme.
– Kunstverkene kommer med torgdamene, og kunsten forsvinner når de drar, forklarer Hilde M. Methi i Mobile Kulturbyrå.
Methi forklarer at det i valget av kunstnere er tenkt på at uttrykket strammes inn, samtidig som det organiske og pluralistiske bevares i mangfoldet av kunstneriske uttrykk.

Siden 2008 har Mobile Kulturbyrå jobbet med torgkonene. De har hatt utstillinger i Berlin, Tromsø, Oslo og Kirkenes. De har beskrevet og analysert de til dels ytterst skralle rammebetingelsene arbeider under.
Og de har beveget betingelsene.
For eksempel fra at torgkonene måtte søke oppholdstillatelse til Norge hver eneste gang de skulle til Kirkenes for å selge varene sine.

Erklært som kunst

Kunstner Kirsten Dufour ble under Barents Spektakel i 2006 guidet inn til torgkonene og begynte å stille spørsmål. Resultatet ble en utstilling og en rundebordsdiskusjon med forsøk på å etablere en støttegruppe.
– Et politisk og røft prosjekt, slik hun jobber, beskriver Hilde M. Methi.
Arbeidet fortsatte for alvor i 2008. Mobile Kulturbyrå, med Kirsten Dufour, Ulrike Solbrig og Hilde M. Methi, ville ikke bare lage en fortelling om kvinnenes vanskelige situasjon «oppe i gokk», en slags sosialpornografi fra den tredje verden, men ville gå videre inn i problematikken.
– Vi brukte vår mulighet som aktør i kunstfeltet, og lagde utstilling på Kunstforeningen i Tromsø der torgkonene ble med inn i galleriet, og fylte rommet med marked i tre dager. Vi erklærte torgkonene som kunst. Innenfor galleriveggene er det kunstnerne som bestemmer. Vi lagde et midlertidig tilfluktssted, en frihandelssone, der vi poengterte - og satte fokus - på reguleringene.
Methi beskriver at prosjektet i Tromsø Kunstforening var en suksess på flere måter. Mange av de besøkende hadde aldri vært i et galleri før. Salget var bra for torgkonene, og prosjektet fikk god publisitet, noe som var viktig for å få en synlighet og en offentlighet rundt problemstillingene.

(Reportasjen fortsetter under bildet)

Kulturbyrået lagde også en faktuell, byråkratisk rapport med analyse og forslag til forbedringer.
I ettertid kom Justisdepartementet med enkelte endringer i rammebetingelsene. For eksempel kan torgkonene komme til kulturarrangement uten oppholdstillatelse inntil 28 dager i året, og karantenebestemmelsen er borte. Dermed kan torgkonene både være med på Barents Spektakel og Kirkenesdagene.
Torgkone-prosjektet er nå med på en toårig vandreutstilling i Norge i regi av Nasjonalmuseet.

Visjon om bedring

Arbeidet med å forbedre de fysiske arbeidsforholdene fortsatte med å ta for seg lager og markedsbodene.
– Vi fikk laget en markedsbod som skulle fungere som en visjon om forbedrede markedsfasiliteter, som vi ikke uventet måtte ta tak og i føre videre selv. Jeg har en fornemmelse av at torgkonene ikke har så høy status, at det har større verdi at de er der som en slags scenografi i bybildet i en grensekommune, enn at det virkelig slås ring om dem. Hvorfor er ikke torgkonene med i sentrumsbutikkene eller i næringssamarbeid? De har jo
jobbet her i byen i mange år. En kan selvsagt både forklare hvorfor og forstå hvorfor, men spørsmålene bør stilles.

(Reportajen fortsetter under bildet)

Hilde M. Methi har samtidig inntrykk av at torgkonene er populære blant folk.
– Kanskje spesielt blant eldre?
Teltideen kom ut av tanken om å bedre selve de fysiske fasilitetene på torget.
– Kirkenes er en markedsby, og det er en ressurs ikke alle byer har. Vi var inne på tanken om at det kunne lages et innendørsmarked, men innså at ingen andre så det på den måten. Stadig flere byer har jo innendørsmarked. Som en reaksjon på et upersonlig handlemønster som foregår på nettet og fra store konserner, blir handling en opplevelse med direkte kontakt og personlige varer. Vi kom opp med ideen om å invitere kunstnere til å lage design, mønstre, bilder til utsmykning av teltene.

Teltene er essensielle som beskyttelse for vær og vind.
– Til tider må det legges plast over for å beskytte produktene, de dekkes kanskje av snø, og det kan av og til være så kaldt at kundene ikke orker ta opp lommeboka. Jeg tror mange føler en godhet for torgdamene, og jeg tror kommunen ønsker at det skal være liv på torget. Men det blir ikke gjort så mye for å få det til. Det virker som om de blir tatt litt for gitt.
Methi fant fram til kunstnere hun har arbeidet med oppigjennom sin tid som kurator. Kunstnere som både kjenner russemarkedet, og som har tilknytning til regionen - for å få et lokalt, regionalt perspektiv. Hun var også opptatt av at markedet ikke bare skal illustreres, men at verkene viderefører kunstnernes egen praksis.

(Reportasjen fortsetter under bildet)

– En annen effekt er at kunsten kan gå inn å verne og beskytte, og kunsten gir markedet en rebranding, forklarer Methi som beskriver verkene som en vrengt hvit kube, et vrengt galleri som gir en vinn-vinn situasjon. For kunsten og for torgkonene.
Teltene blir for første gang satt opp til russetorget i februar. Det skal blant annet markeres med en seremoni lunsjpausen, slik at flest mulig får mulighet til å delta, og der ordføreren står for åpningen.

Torgkoneprosjektet er finansiert av Barents Kult og av Koro/Uro. (Kunst i offentlige rom/Uteromsordning).


Se alle kunstverkene til salgsteltene.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no