23. okt
HJELP: Turid Pedersen i Bjørnevatn brakk lårhalsen da hun ble klemt i døra på Prix og falt. Etter dette har helsa blitt svært dårlig. Barnebarnet Pål Andre Pedersen har vært hjemmehjelp for henne.
 
Får ikke erstatning
Turid Pedersen har fått hele alderdommen ødelagt etter at hun ble klemt i døra på Prix, falt og brakk lårhalsen. Døra er ikke sikret mot at folk kan komme i klem, men Prix har bare gitt Turid Pedersen en blomst som plaster på såret.

Publisert: 18.okt.2013 14:04
Oppdatert: 23.okt.2017 11:26

– Vi tok advokat for å få erstatning fra Prix. Da hadde jeg prøvd å ringe og snakke med noen, men blitt sendt fra den ene avdelingen til den andre uten at noen ville ta tak i saken, sier Pål Andre Pedersen, barnebarnet til Turid Pedersen.

Erstatning

Han bor sammen med henne, er selv sterkt handikappet etter sykdom i barndommen, men har likevel fungert som hjemmehjelp for henne etter at hun brakk lårhalsen.
– Før var hun så sprek at det var hun som gikk til butikken og handlet for meg. Nå må jeg handle for henne, og hjelpe henne på alle mulige vis hjemme. Hun er veldig redusert, ikke til å kjenne igjen fra før hun ble skadet av døra på Prix. Jeg synes de skal betale henne en klekkelig erstatning, sier Pedersen.

Flere regninger

Hun er minstepensjonist og han er ufør. De har ikke mye penger å rutte med. De må for eksempel ha hjelp til å gjøre storhandel. Det tar hjemmehjelpa seg av, men det koster.
– Regningene har ballet på seg etter at bestemor ble syk. Det er legeregninger, sykehusregninger, medisiner og i tillegg regning fra hjemmehjelpa. 467 kroner i måneden for å kjøre varene hjem til oss. Det høres kanskje ikke så mye ut, men for oss har alle disse ekstrautgiftene gjort sånn at vi er redd vi ikke har råd til vinterved å fyre med. Og alt dette på grunn av døra til Prix, sier Pål Andre Pedersen.

Var sprek

Turid Pedersen er gammel, men hun var sprek. Gikk til butikken flere ganger i uka, var stadig i byen. Selv mener hun at fordi hun var aktiv med idrett da hun var ung, har hun holdt seg frisk lenge.
– Men nå har jeg blitt veldig dårlig. Må ha hjelp til veldig mye, jeg føler meg fanget her i leiligheten. Det er ikke noe hyggelig, og det er en stor overgang fra å være så frisk og rask som jeg var, sier hun.

Dødsoner

Pål Andre Pedersen tok kontakt med en advokat, hun tok saken og skrev til Gjensidige Forsikring. Det er de som behandler saken for Prix, og fikk til svar at det ikke var feil på døra. Dermed har de ikke noe erstatningsansvar, mener de.
Men i brevet fra montøren står det at selv om det ikke er «vesentlige feil og mangler ved døren», skriver montøren at man i ettertid kan se at den har noen dødsoner som sensorene ikke fanger opp.

– Ren felle

Viktor Korsnes er en venn av familien og har også engasjert seg.
– Montøren skriver at man ikke kan komme skrått på døren. Men hvordan skal man ellers komme seg til døren når man bruker rullator, da må man jo komme skrått. Og så står det at hvis man er sen, eller blir stående i døra, fanger sensorene heller ikke dette opp. Det er jo den rene fella for pensjonister, sier Korsnes.
Han legger til at det ikke står noen skilt som opplyser om at disse dødsonene finnes og at man må være forsiktig i døra.

«Kan utbedres»

«For å hindre uhell om personer kommer skrått på døren kan automatikken utstyres med en ekstra sikkerhets impulsgiver, eller det kan settes opp fysiske hindringer som "tvinger" personer å komme rett på døren. Dødsonen midt i åpningen kan utbedres med fotocelle eller en spesiell sikkerhetssensor som overvåker dette området spesielt», skriver montøren etter befaring av døra.
– De mener det ikke er noe feil på døra, men samtidig at den kan være en felle. Og vil ikke betale erstatning. Jeg mener de kan gå til sivilt søksmål eller kontakte TV2 hjelper deg. Dette er for dårlig, mener Viktor Korsnes.

Ansvar

Advokaten fikk avslag på erstatningskrav fra Gjensidige forsikring med begrunnelsen at det ikke var noe feil på døra. Hun anbefalte Turid Pedersen å avslutte saken. Også fordi det ville bli høye kostnader ved å bringe saken videre.
Gjensidige skriver at «det er beklagelig og leit at Turid Pedersen har blitt påført en skade» og viser til at det ikke er noe feil med døra.
– Hvis noen får en isklump i hodet fra taket, så er gårdeier ansvarlig. Og når noen blir skadet av døra på en bygning må jo gårdeier være ansvarlig da også? Uansett om det er noe feil eller ikke, så virker jo ikke døra som den skal, sier Viktor Korsnes.

Belastning

– Jeg vet ikke hvordan det skal gå med oss. Det går så dårlig med bestemor nå at det bare er et tidsspørsmål før hun må på en institusjon, og jeg har ikke råd til å sitte på leiligheten hennes alene. Jeg betaler allerede masse av hennes regninger. Det har blitt en stor økonomisk belastning i tillegg til at helsa hennes er ødelagt, og det synes jeg Prix har ansvar for, sier Pål Andre Pedersen.

Direktøren beklager

– Døra er montert som på de fleste butikker i Norge, og jeg kan ikke si annet enn at den sikkert er valgt ut fra at det er den beste døra. Rapporten fra montøren og forsikringsselskapet er jo entydig, sier administrerende direktør i Coop Finnmark, Jan-Erik Alsén.
Men er døra god nok, montøren sier jo også at den har dødsoner og at man kan bli stående i døra og da går den igjen?
– Om den er god nok er jeg ingen ekspert på, men den har blitt godkjent, og tilfellet i Bjørnevatn er ikke et tilfelle vi har mange av. Derimot har vi enormt mange kunder som bruker døra hver eneste dag uten at det skjer noe, sier Alsén.
Han sier at Coop selvsagt har ansvar som gårdeier, det er derfor de har tegnet ansvarsforsikring.
– Derfor støtter jeg meg til Gjensidiges vurdering. Jeg kan bare beklage det som har skjedd, sier Alsén.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no