22. okt
ANNERLEDES: Niendeklassingene Kathrine Ingebrigtsen og Håvar Pedersen synes det er spennende å drive med en litt annen type undervisning. (Begge foto: Håvard S. Mækelæ)
 
Får mattehjelp over bredbåndet
Når mattelæreren sitter på Notodden, blir det en litt annerledes undervisning. Den Virtuelle Matematikkungdomsskolen skal hjelpe elever over hele landet. Tårnet skole er først ute i Sør-Varanger.

Publisert: 26.nov.2014 07:02
Oppdatert: 23.okt.2017 10:45

Jan Frode Skogan er til vanlig mattelærer, men han satt bare baki klassen for å eventuelt hjelpe med dataproblemer sist onsdag, da en håndfull ungdomsskoleelever på Tårnet skole satt seg ned for en spesiell mattetime. Selve mattelæreren satt nemlig på Notodden i Sør-Norge. Dette er Den Virtuelle Matematikkungdomsskolen, som er et tilleggsopplegg til de vanlige mattetimene.

I Jarfjord-området er matematikkansvarlig Hugo Christensen bare synlig på dataskjermene til elevene, som hver har sin egen datamaskin på skolen, i totalt tre onsdager denne høsten. Fem av elevene på Tårnet skole har nemlig blitt med på et landsdekkende prosjekt, der poenget er å se om nettundervisning kan hjelpe elever som sliter med mattefaget, uansett årsak.

- Vi jobber for Senter for IKT i utdanningen, og har fått i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å teste ut virtuell matematikk i skolen. Det er mange forskjellige årsaker til at elever ikke trives i eller mestrer mattefaget, og det finnes få digitale ressurser for den gruppen akkurat nå, forteller prosjektleder Frode Løbersli.

Prosjektet startet forrige skoleår, men det ble ikke nok data. Dermed kom blant annet Tårnet skole med. Tårnet-elevene er fem av omtrent 500 elever på landsbasis som får prøve seg på denne måten. Håpet er å kunne gjøre det til en permanent løsning.

Motivasjon

Undervisningen er beregnet på å både motivere og gjøre det enklere å forstå matten.

- Forklaringsmatematikk har kanskje drept en del av elevenes interesse, sier prosjektlederen.

I dette prosjektet er det snakk om mattelære som er mer praktisk, mer basert på video og eksempler. Christensen guider de fem elevene igjennom prosessen med å kjøpe, kontrollere og reparere en moped.

Kanskje ikke noe som høres så matematisk ut, men når man begynner å regne prosentdeler på hvor mye som er igjen av en bremseskive, eller sammenligne priser på netthandel, så er man plutselig i regningen på en litt annen måte enn i en vanlig mattetime.

- Vi bruker virkemidler fra spillverden. Elever er vant til spill der man får øyeblikkelig tilbakemelding. Med digitale oppgaver kan vi også dreie elevene inn på forskjellige stier. Om de svarer feil på en oppgave, kan vi utforske oppgaven videre med alternative forklaringer, nevner Løbersli som et eksempel.

Elevene oppfordres også til å kommunisere på nett, noe som kan gjøre det lettere for dem å hjelpe hverandre.

Gleder seg

De første tilbakemeldingene er gode. I den første digitale undervisningen onsdagen som var, gikk en del av tiden til å gjøre seg kjent med programmene. Men etter det føltes det bra, skal man spørre to av elevene.

- Det er artig å få undervisning som ikke bare er på pulten og tavla, sier Håvar Pedersen.

Han og medelev Kathrine Ingebrigtsen var litt småskeptiske i begynnelsen, men ble fort komfortable med læringsmetoden. Nå gleder han seg til neste nettime.

- Jeg håper å få lært matte på nye måter, sier Kathrine.

Netthjelp til flere

Tårnet skole er den eneste i Sør-Varanger der det foregår direkte matteundervisning over nett. Men alle ungdomsskolene i Sør-Varanger har tilgang på datahjelpemidler igjennom dette prosjektet.

Det betyr at elever kan få i hjemmelekse å se en eksempelfilm eller løse oppgaver, eller gå inn på sidene selv, om det er noe de ønsker hjelp til. I tillegg har Senter for IKT i utdanningen hyrt inn fire studenter som kan kontaktes på internett, for å hjelpe elever med matteleksene.

- Sør-Varanger er den eneste kommunen der alle skolene er påmeldt, sier Christensen.

Samtidig foregår det også et prosjekt rundt om i landet der de flinkeste ungdomsskoleelevene kan få ta matte på videregående nivå. Til sammen er det beregnet 1000 elever fordelt på de to prosjektene.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no