17. jul
(Illustrasjonsfoto: Håvard S. Mækelæ)
 
Far: - Vi blir møtt på en annen måte
De innleide barnevern-konsulentene i Sør-Varanger får ros for jobben de gjør.

Publisert: 25.aug.2017 10:24
Oppdatert: 23.okt.2017 11:23

- Vi blir møtt på en annen måte enn før, sier en far som har hatt med barnevernstjenesten å gjøre.

Fornøyd

Tidligere denne måneden uttrykte flere fosterforeldre bekymring for situasjonen i barneverntjenesten.

De klagde på manglende oppfølging og kontakt med tjenesten – spesielt etter at åtte av ti ansatte ble sykmeldte.

Kommunen har omorganisert tjenesten. Det er satt inn ny ledelse og leid inn konsulenter.

Det er saksbehandlere fra to firmaer som er hentet inn. Det ene er det Lillestrøm-baserte firmaet Connexa barnevern som tilbyr fosterhjem og barnevernskonsulenttjenester. Det andre er Gerdt-Andresens konsulenttjenester.

Etter det SVA forstår er det tre saksbehandlere som er leid inn.

- Vi er utrolig fornøyd med hvordan barneverntjenesten fungerer, sier faren til SVA.

Les også: Mange bekymringmeldinger i barnevernet

Skaper tillit

Faren sier de føler de blir møtt på en annen måte enn tidligere.

- Konsulentene skaper tillit. De gir god veiledning og har oppfølgingsmøter med oss.Det har ført til at det er skapt mer tillit. Vi har kunnet begynne med familienettverksmøter, økt samvær og har fått startet en ny utredning med profesjonelle aktører, sier han videre.

Det som har hendt etter at konsulentene fra Connexa er hentet inn og etaten nå har en ny leder står ifølge vedkommende i skarp kontrast til situasjonen før kommunen tok grep.

- Da vi hadde møter med det gamle barnevernet følte vi at det vi sa og gjorde ble vridd på. Ingenting var riktig. Det gjorde at vi ofte gikk gråtende fra møter. Det føler vi nå har snudd totalt. Den tilliten som er skapt gjør at vi igjen smiler, sier faren om situasjonen.

Les også: Rådmannen om merforbruket i barnevernet: - Betydelig mindre enn i fjor

Ulike syn

Ansatte i barnevernstjenesten i Sør-Varanger har tidligere gitt uttrykk for at ordningen med innleide konsulenter ikke fungerer tilfredsstillende.

- De har ikke den kontinuerlige kontakten med familiene som kreves, hevder de.

Det mener faren SVA har snakket ikke medfører riktighet i hans tilfelle.

Vedkommende mener omstillingen som kommunen har gjort så langt, etter det vedkommende selv har erfart, er nødvendig og virker lovende.

- Det at rådmannen og kommunalsjefen har tatt tak for å rydde opp i tjenesten er svært positivt, og jeg føler vi som foreldre blir sett på en helt ny måte av vår konsulent og av ledelsen i tjenesten. Samtidig mener jeg at det er viktig å gi tilbakemelding når kommuneledelsen gjør gode ting, sier han.

Kommunalsjef Arnulf Ingerøyen sa for flere måneder siden til SVA at Sør-Varanger har leid inn tre saksbehandlere fra eksterne firma for å opprettholde og sikre en forsvarlig drift i tjenesten.

- Det er viktig å sikre at innbyggerne og barna ikke blir skadelidende. Kommunen vil løpende vurdere behovet for å leie inn eksterne konsulenter, skrev kommunalsjefen i e-posten den gang.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no