11. des
1963: 4. mai klokka 06.00 blir Kirkenes lufthavn offisielt åpnet. SAS lander det første regulære rutefly om ettermiddagen.
 
Femti år med Kirkenes lufthavn
Flyplassen hadde 50-årsjubileum 4. mai. Men den stod slett ikke fiks ferdig på dagen i 1963, mange oppgraderinger har skjedd helt fram til i dag. Mange andre hendelser er verdt å merke seg.

Publisert: 08.mai.2013 15:52
Oppdatert: 23.okt.2017 10:42

1961: Stortinget bevilger den første millionen til bygging av flyplass.

1962: Luftfartsdirektoratet etablerer ei arbeidsgruppe som skal tilrettelegge for en forlengelse av stamflyruten med landfly til Kirkenes.

1963: Offisiell åpning 4.mai.

1964: Nord-syd banen godkjennes som rullebane.

1965: Finnair, rute AY414/415 flyr Oulu-Kirkenes-Oulu hver lørdag i sommersesongen med flytypen Convair Metropolitan (CV44).
Midlertidig avtale mellom Luftfartsdirektoratet og Forsvaret/GSV om brann- og havaritjenesten ved Kirkenes lufthavn.
Driftsbygg/garasje bygget for lufthavntjenesten.

1966: Meteorolog-fullmektig stasjonert på Høybuktmoen.

1967: Kirkenes lufthavn organiseres under Lufthavnforvaltningen; Nord-Norge, Tromsø.
SK398, LN-KLE, CV-440 (Convair Metropolitan) havarerer etter landing.
Finnair AY402, Convair Metropolitan flyr Ivalo-Kirkenes 2-4 ganger i uka.
Ny avtale mellom Luftfartsdirektoratet (LD) og Forsvaret/GSV om brann- og havaritjenesten ved Kirkenes lufthavn. LD stiller med brann-/havarileder og GSV ett brannlag.
Statsråd Kyllingmark på besøk på Høybuktmoen.

1968: BUSY BEE begynner å fly på Høybuktmoen for Forsvaret.
Lysverket AS starter graving ifm. oppgradering av innflygingslys.
Sjef GSV melder at jagerflyging over leiren utløste full alarm (panikk).

1969: Luftfartsdirektoratet overtar brann- og havaritjenesten ved Kirkenes lufthavn.
I regi av Lysverket graves det kabelgrøfter langs banekant – til banelys.
Høyintensitets bane- og innflygingslys installert.

1970: SAS introduserer DC-9 på Kirkenes og avløser Convair Metropolitan.
Visuelt innflygingssystem – VASI – montert.

1972: Norving starter linjetaxi-flyginger.
Finnair fra/til Ivalo 5 ganger pr. uke – Convair Metropolitan.
Forsvarets flyruter – Twin Otter 4 ganger pr. uke.
Utvidelse av bagasjehall med 200 kvadratmeter.
Bygging av nytt driftsbygg.

1973: Elektrosentral bygget
Busy Bee introduserer Shorts Skyvan (SH-7) på forsvarets flyruter.

1974: Widerøe starter ruteflyginger med landfly – Twin Otter (DH6).

1976: Busy Bee introduserer Fokker Friendship (F-27) på forsvarets flyruter.

1978: Ny innredning/kontrollpult i tårnet.

1981: Ny VHF radiopeiler (VDF) montert.

1982: SAS teknisk flyttet inn i nytt bygg.
Norving introduserer ny 16-seters flytype Do228-100 på flyrutene.
Flyoppstilling utvidet foran nye SAS-teknisk.

1983: Widerøe introduserer Dash 7.

1984: Utvidelse av ekspedisjonsbygg, 2.etasje, begge fløyer.
Påbygg lager/kontor mellom bagasjehall og ekspedisjonsbygg.

1985: Bombetrussel mot SK377, 45 min. forsinkelse, intet mistenkelig funnet.

1986: Utskifting av alle vinduene i kontrolltårnet.
Montering av vindmåler på Høyde 212.

1987: Utvidelse av flyoppstilling med 4500 kvadratmeter ferdig i oktober.
Arbeid med stoppbane bane 06 startet (100m).
Utvidelse av terminalen, ankomst-/bagasjehall (460 kvadratmeter).

1989: Banesystemet rehabilitert – asfaltert, rillet og nymerket.

1990: SAS introduserer Fokker 50 på rutenettet i Troms og Finnmark.
Norving stanser ruteflyginger.
SAS prøveflyr flyrute mellom Kirkenes og Murmansk med Fokker 50.
Aeroflot starter flyginger fra/til Murmansk med Yak-40 to ganger i uka.
Montering av nytt flyplassgjerde starter.

1991: Luftled A74 mellom Norge og Russland åpnet.
Air Express flyr luftambulansen (BE10).

1992: Orkan på flyplassen, flyene bindes til tunge maskiner.
Arctic Sky 1992 ballongfestival.
Busy Bee forlater Høybuktmoen, forsvarets flyruter opphører.

1993: Kontrolltårnet evakueres grunnet sterk vind, orkan i kastene.
Organisering under distrikt Nord-Norge opphører. Region Finnmark etablert.
Nye banelys satt i drift.

1994: Widerøe starter flyrute på Murmansk.
Dornier-fabrikken tester ny flytype Do328 (1 uke).
Nytt visuelt innflygingssystem, PAPI, satt i drift.
Utvidelse og ombygging av ankomsthall – 305 kvadratmeter.

1995: Automatisk informasjonstjeneste, ATIS, etablert.
Første ruteflyging med Widerøes nye 37-seters Dash 8 fra Kirkenes.
Utbedring av brannøvingsfelt på nordsiden av rullebanen.
Renovering av rullebanedekket «Pen-tak» (slamasfalt).
Nye høyintensitets innflygingslys til bane 24 satt i drift.

1996: Fødsel i ambulansefly i 1000 meters høyde over Kirkenes.
Oppstart på baneforlengelse i øst.
Utvidelse av driftsbygg i 2 etasjer, 150 kvadratmeter.
Renovering av flyoppstilling, «Pen-tak» (slamasfalt).
Nord-syd banen (400m) asfaltert i 12 meters bredde fra østre avkjøring til LTR.
Nye innflygingslys bane 06 satt i drift.
Første baneforlengelse tatt i bruk.
Nord-syd banen omregulert til taksebane med ny taksebanebelysning.
Ledelys (innflygingslys) til bane 06 montert.
16 charterflyginger i regi av Volvo, test av nye bilmodeller.

1997: Ny 16-elementers retningssender (LLZ) for instrumentlandingssystemet (ILS) operativ.
Ledelys til bane 06 satt i drift.

1998: Aeroflot innstiller flygningene til mars måned, blir permanent.
Rekord: 101 luftambulanseoppdrag i mars måned!
Asfaltering av 1. baneforlengelse i øst.
Reasfaltering av baneenden i vest ferdig.
Mange reinsdyr på rullebanen mens renovering av flyplassgjerdet pågår.

1999: Kulderekord på Kirkenes lufthavn: ÷41,8ºC.
Renovering av innredning/kontrollpult i tårnet.
Start andre baneforlengelse i øst
Utvidet flyoppstilling grovplanert og første etappe på baneforlengelsen fullført.
Ny-pultene i tårnet på operativ test (ACAMS).
Arbeid i innflygingssektor 24 avsluttet.
Nytt 5 000 meter langt flyplassgjerde ferdig.

2000: Navigasjonshjelpemiddel radiofyr KR nedlagt.
Andre baneforlengelse i øst fullført.
Nye høyintensitet innflygingslys satt i drift.
Ny vindmåler og laserskyhøydemåler montert i vest.

2001: Radarmonitor, NOVA9002 operativ i tårnet, ikke godkjent for trafikkregulering.
Renovering av taksebanbelysning.
Opplysningsskilt for rulle- og taksebaner montert.

2005: Oppgradering av gammelt brannøvingsfelt på brinken nord.
Reasfaltering av rullebanen.
Montering av senterlinjemarkeringslys.
Renovering av terskel- og baneendelys.

2006: Ny terminal offisielt åpnet 4.mai.

2007: Nytt brannøvingsfelt etablert.
Ny 16-elementer retningssender for instrumentlandingssystemet montert.
Ny ankomsthall for utland åpnet 23.juni.

2010: Utvidet innsjekksområde tatt i bruk.

2012: Varanger Radar på Bugøynesfjell satt i drift.
To nye sweepertog for vintervedlikehold tatt i bruk.

2013: Tredje sweepertog ankommet

Kilde: Knut Kristoffersen, Avinor

Les også:

"De gikk og røkte under flyet"

Bygget under krigen

Millioner har fløyet trygt

Klart man ble flyinteressert

Løsninger for framtida

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no