23. jul
EL-EKSPERIMENT: Jan Tore Gjøby har kjørt hele E6 med elbil. ? Det er bare fordi jeg har kjørt Tesla at det har vært mulig i Finnmark. Det burde være mulig for alle, sier han.
 
Finnmark er ennå ikke noe feriefylke for elbilturister
– Det er ingen ladestasjoner i Finnmark, men med den utviklingen som skjer på elbilfronten, vil det nok ikke ta lang tid før de må på plass, mener Jan Tore Gjøby.

Publisert: 02.jul.2014 15:20
Oppdatert: 23.okt.2017 10:41

Han driver et konsulentfirma i Østfold der han i hovedsak arbeider med infrastruktur rundt elbiler. Samtidig er han gift med ei kirkenesjente, og fant ut at å kjøre E6 med elbil nordover var en fin måte å sjekke ut forholdene og ta ferie samtidig.

Lete etter strøm

Og det tok ikke så veldig lang tid før han oppdaget at det kan være vanskelig å være elbileier på ferie.
– Når man kommer til Nord-Norge begynner det å bli vanskelig. Jeg kunne ta denne turen fordi jeg kjører en Tesla, og der er teknologien litt annerledes enn på andre elbiler. Med en times lading kan jeg kjøre 40 mil, mens andre biler kanskje bare har en kapasitet på 10 mil. Samtidig er jeg avhengig av 400 volt strømuttak. Vanlig nettstrøm på 220 volt tar mye lengere tid å lade. To dager for å få fullt batteri. Så hvor finner man 400 volts strømuttak? Jo, man må ringe på forhånd og lete litt. Jeg fant et i Lakselv, ved idrettshallen der, og jeg fant et i Tana Bru. Jeg fikk ladet, men fikk ingen opplevelser, forteller Gjøby.

Lange avstander

Så han kom seg fram til Kirkenes og hurtigrutekaia som er endestasjonen for E6.

– Jeg klarte målet, men man kan ikke forvente at alle skal kjøpe en så dyr bil som en Tesla, selv om det er den nest mest solgte bilen det siste året. Derfor må infrastrukturen bygges ut. Stadig flere velger elbil og dette kan ikke bare være forbeholdt de store byene, sier Gjøby.

Han sier at mange tror elbiler er dårligere om vinteren, men han mener motsatt.
– Det er ingen slitasje ved oppstart av kald bil, som det er med fossile biler. Der jeg bor blir det minus 20 om vinteren, og det har ikke vært noe problem, så klimaet er ingen hindring i Finnmark. De lange avstandene derimot, byr på utfordringer, sier han.

Hver 20. mil

Gjøby mener minstemålet er at alle tettsteder har ladestasjoner for elbiler, og ladestasjon i hans verden betyr ikke bare et vanlig strømuttak på en parkeringsplass, men et sted der man kan hurtiglade.

– Hvis man kjører langt bør man ta pauser underveis. Er man på bilferie i Finnmark er det nok noe man vil stoppe og se på med jevne mellomrom. Hvis man kunne lade for hver 20. mil, tilsvarer det en pause hver tredje time omtrent. Og stopper man først for å ta en kaffe og se seg litt om, bruker man fort en time eller to. Hvis infrastrukturen var på plass trengte man ikke stoppe for å lade, da kunne man lade når man stoppet, sier han.

Bygger ut

– Tesla bygger ut sine superladestasjoner. Det er seks slike nå, og planen er 15 i løpet av kort tid, samt å bygge ut fra Trondheim til Narvik. Det er jo en begynnelse, og det er bra, men vi har jo bensinstasjoner overalt, og det at vi kan kjøre elbil i Norge er jo resultat av en villet politikk, så da bør man snart kunne kjøre elbil i Finnmark også, sier han.

Han legger til at det finnes offentlige støtteordninger, og at kommunene burde stille krav til boligutbyggere om at det skulle følge ladestasjoner med. Og når man kommer i gang med ordentlige ladestasjoner, må det også informeres skikkelig om, slik at turister slipper å lete, mener han.

To døgn

– Man kan lade hjemme i dag også, men for å få fullt batteri på denne bilen med vanlig strømuttak må den stå på lading i to døgn. Utviklingen innen elbiler skyter veldig fart, så her må man bare sette i gang, sier han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no