19. okt
OLJE: Petroleum er den nye økonomien for Kirkenes havn, og det vises på statistikken, mens fangst og fiskefartøyer har gått drastisk ned de siste årene.
 
Fiskebåtanløp halvert på ti år
I 2003 var det 646 anløp fra fiske- og fangstfartøy i Kirkenes, nå er tallet nede i 304. Samtidig har aktiviteten tatt seg kraftig opp når det gjelder andre fartøy.

Publisert: 12.des.2013 09:20
Oppdatert: 23.okt.2017 10:35

Dette går frem av anløpsstatistikk som er vedlagt neste års havnebudsjett.

- Den store trafikken fra den russiske fiskeflåten har nok hatt sin storhetstid, sier havnesjef, Eivind Gade-Lundlie. Nå er det fartøy i petroleumsvirksomhet, samt aktiviteten ved Sydvaranger som står for økningen på havna.

Annet marked

- 2003 er veldig lenge siden, og Kirkenes og Sør-Varanger hadde en helt annen næringsstruktur den gangen, påpeker han. Toppåret for fiske og fangstfartøyer var i 2005. Da hadde Kirkenes havn 619 fartøyer av denne sorten. Denne har gradvis gått nedover og i 2012 var det 304 slike anløp, rundt 250 av disse var russiske anløp. Samtidig har det som i statistikken betegnes som «løsfart», tatt seg godt opp i samme tidsrom. Under denne kategorien finner vi blant annet skip innen petroleum og malmbåter. I 2011 var samlet bruttotonnasje på kaia i Kirkenes 5 469 290 og antall tonn gods på 1 879 870. For 2012 var disse tallene henoldsvis 6 589 290 mens godset var på 2 465 516. I følge budsjettet ser årets resultat til å havne på samme nivå som 2012. Totalt har Kirkenes Havn cirka 1 000 anløp i året, hvorav Hurtigruten står for 330 av disse. De håper å klare 1 100 anløp i 2013.

Samme antall

Havnesjefen forteller at man har budsjettert med samme antall anløp til neste år.

- Vi har ikke fått signaler om at det skal bli noe særlig økning til neste år. Litt kan det jo bli, sier han og sikter til fartøy som benyttes til petroleumsvirksomhet i den tidlige fasen man nå er inne i på den fronten.

- Det er snakk om supply, forskning og seismikkskip som driver med feltutvikling for eksempel. Økningen i gods har også selvfølgelig sammenheng med utskipning av malm og stein, sier han.

Oppsparte midler

Havnevesenet gikk imidlertid på en smell da isbryteren «Kraft Johanssen» skulle inn til femårs sertifisering tidligere i høst. Det ble å koste 2,7 millioner kroner mer enn antatt.

- Dette var heldigvis oppsparte midler fra farledsforvaltningen som er øremerket slike formål, forteller han. Det ser også ut til at man må ty til oppsparte midler neste år for å ruste opp kaianleggene på havna. I tillegg har man budsjettert med noe høyere lønnsutgifter for å ha bredere bemanning på «Kraft Johanssen», samt at denne også skal inn på motoroverhaling neste år.

- Vi regner med å bruke 2,2 millioner kroner på vedlikehold, noe som tilsier et merforbruk på cirka 1,5 millioner kroner utenfor ordinær drift, sier han. Havnestyret hadde budsjettet oppe til behandling tirsdag og budsjettet gikk igjennom uten endringer fra styret.

- Vi vil holde havneavgift på samme nivå som i år for å styrke havnas konkurransedyktighet. Vi vil også holde fokus på vedlikehold av anlegg, sier utvalgsleder Hans Hatle.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no