16. jul
STØYPLAGE: Kaptein John Øyvind Ragde og styrmann Arnfred Hansen fortvilet over lastebilene som passerte soveromsvinduene hvert tiende minutt og gjorde at de ikke fikk sove.
 
Flytter steintransporten fra flyplassen
Sundquist har fått tillatelse fra kommunen til å flytte deponiet for steinmasser fra sykehustomta. Det betyr at ambulanseflyverne snart kan få tilbake hviletid og responstid.

Publisert: 16.jun.2014 16:01
Oppdatert: 23.okt.2017 10:40

Oscar Sundquist AS har jobbet hardt for å hjelpe ambulanseflyverne hos Lufttransport etter klager på at de mister pålagt hviletid på grunn av støy. Lastebilene gikk i skytteltrafikk ti meter fra soveromsvinduene deres. Fra onsdag i forrige uke og hele helga har de fått kjøre lastebilene gjennom GSV da soldatene hadde permisjon. Nå har de fått tillatelse til å flytte deponiet.

Avslutter

I en epost fra Helge Bækø hos Sundquist til baseleder Tor-Ivar Dahl Pettersen hos Lufttransport, sier han at kommunen har innvilget søknad om deponi ved E6. «Dette medfører at vi i løpet av kort tid avslutter deponering på Avinors område», skriver Bækø.

Han sier at de nå jobber med Statens Vegvesen for raskest mulig å få godkjent avkjøring fra E6, for å unngå den vanskelig situasjonen med transport forbi Lufttransport. Bækø regner med at det vil ta noen dager fra mandat å få tatt det nye deponiet i bruk og håper på en midlertidig løsning der de kan både bruke Forsvarets sørport og porten ved siden av Lufttransport.

– Imponert

– Vi er utrolig takknemlig overfor Sundquist som har vært veldig løsningsorienterte og hjelpsomme. De betalte for hotell for oss den første uka, og så ordnet de med overnatting på befalsmessa til GSV. Og de er en uforskyldt part i saken. Jeg er imponert over dem, mens Avinor ikke har firet en tomme, sier Pettersen.
Han sier det er vanskelig å forklare hvordan de jobber med hviletid fordi systemet er utrolig finstemt og komplisert.

Tidskrav

– Det var ikke optimalt å være på befalsmessa, men det var bedre enn å være i byen. Vi har 20 minutters responstid, et nesten absurd tidskrav, forteller Pettersen.

Han forklarer at fra de får melding til de skal være i lufta har de 20 minutter på seg. Flyet kan ikke stå ute, så det må ut av hangaren. Det tar fem minutter. Så tar det 10 minutter å starte opp flyet. Da er det fem minutter igjen til planlegging, blant annet i forhold til vær og flyforhold.

– Normalt løser vi dette med å være i forkant med planlegging. På befalsmessa mistet vi fem minutter og det var nok til å ødelegge
responstiden. I løpet av flere år har vi spart inn sekunder overalt for å få dette til, forteller han.

På grensa

– I tillegg har vi en vaktordning som handler om at vi kan motregne hviletid mot flytimer. Vi opererer hele tiden helt på grensen av hva vi har lov til i henhold til EU-reglene for fly og hviletid. Massetransporten gjorde at vi ikke kunne være operative hele døgnet hver dag, sier Pettersen.

Ikke enig

Knut Kristoffersen i Avinor sa at Lufttransport ikke hadde trengt å bygge anlegget sitt rett ved siden av porten som var tenkt til anleggstrafikk på flyplassområdet, og at man må regne med støy på en flyplass, men Pettersen er ikke enig i dette.

– For det første er det forskjell på en lastebil utenfor vindet hvert tiende minutt og et og annet fly som kommer og går på stripa. For det andre så har Varangfly flydd ambulanse siden 1966, og siden 1990, i 24 år, har Lufttransport hatt hviletid på basen på flyplassen, sier Pettersen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no