Tjenesten opplyste i en pressemelding mandag kveld at den tar den tidvis svekkede beredskapen på «største alvor» og sier det de siste ukene har vært «jobbet med løsninger som skal sikre god beredskap også når ambulansefly ikke er tilgjengelig».
Forsvaret, biler og ekstrafly
Følgende tiltak er kartlagt av styret og aktiveres etter behov:
- Innleie av en Beech 250 propellfly fra Babcock, med besetning (også helsepersonell med norsk autorisasjon). Tilgjengelig på dagtid. Kan fly langbane og oppdrag til Svalbard. Det betyr at øvrige ambulansefly kan prioriteres på kortbanenettet.
- To helikoptre fra Forsvaret, med medisinsk innredning og anestesilege og medic om bord. Det første går på vakt i Kirkenes på tirsdag ettermiddag.
- Innleie av ambulansejet (Learjet) fra Babcock.
- I løpet av juni kan to nye ambulansehelikopter settes inn. Dette er helikoptre som kommer inn som følge av ny ambulansehelikopterkontrakt.
- Babcock forbereder å overta driften av en eller to ambulanseflybaser.
I tillegg setter Finnmarkssykehuset inn ekstra bilambulanser ved behov. Samtidig bemanner Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) opp medisinsk koordinering av ambulanseflytjenesten, det vil si på regional AMK-sentral i Tromsø.
Var ikke i beredskap mandag
Fra klokken 18 mandag var tre av fem luftambulansefly ute av beredskap i henholdsvis Brønnøysund, Alta og Kirkenes. Fra klokken 6 til 18 tirsdag er ett av seks fly ute av beredskap. Det vil ramme luftambulansens dagfly som er stasjonert i Alta.
Noen av utmeldingene skyldes sykdom, mens andre utmeldinger skyldes mangel på mannskap.
– Det som er viktig å få fram her, er at der det er redusert beredskap, vil det dekkes opp med fly eller helikoptre fra andre steder i Norge. Vi har en samlet luftambulansetjeneste i Norge der vi koordinerer hele luftflåten slik at vi kan få lufttransport dit det er størst behov, sier kommunikasjonsdirektør Anne May Knudsen i Helse Nord til NTB.
Norsk Sykepleierforbund er imidlertid ikke beroliget og er bekymret over pilotmangelen.
– Pilotmangelen som vi nå ser er varslet lenge, og er en konsekvens av valget som ble gjort i forbindelse med anbudsprosessen, sier forbundsleder Eli Gunhild By som undrer seg over om krisen kan ha kommet overraskende på helseminister Bent Høie (H).
FAKTA:
- I juli neste år skal det svenske selskapet Babcock SAA overta tjenesten etter Lufttransport AS, som har driftet luftambulansetjenesten i Nord-Norge i 25 år.
- Det har skapt problemer fordi Babcock har brutt forhandlingene med Norsk Flygerforbund om å overta piloter og personell fra Lufttransport FW.
- Ansatte i Lufttransport AS har dermed begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb. Dermed mangler selskapet nok piloter og flere ambulansefly har blitt stående på bakken.