23. jul
DUPLIKAT
 
Fra Oslo til Kirkenes på ni timer lading
Før kunne det ta fem-seks dager å nå fra Oslo til Kirkenes med elbil, mener Knut Øygard. Med ladestasjoner på plass i Nord-Finland, brukte han ikke fullt tre.

Publisert: 01.apr.2016 07:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:02

- Man kommer seg fint mellom Oslo og Kirkenes på to dagers kjøring med bensinbil. Jeg brukte omtrent 24 timer på selve kjøringen på denne turen, sier Knut Øygard.

Han bor i Oslo, men har familie i Kirkenes. Så til påskeferien, bestemte han seg for å gjøre et eksperiment sammen med broren Tord. Knut har nemlig elbil i Oslo, og ville se hvordan kjøreturen har blitt.

- Før brukte man fem-seks dager fordi man måtte lade bilen over natta. Nå har det kommet såpass med hurtigladestasjoner i Nord-Finland at man kan kjøre hele veien nordover langs Sverige og Finland uten å måtte stoppe i timesvis, sier han.

Til sammenlikning brukte Knut og Tord nå tre dager.

Ni stasjoner

Det ble ni og en halv time lading til sammen. Mellom Oslo og Kirkenes stoppet han innom ni stasjoner for å toppe opp batteriet.

- Kongsvinger i Norge, så Mora, Sundsvall, Umeå og Luleå i Sverige. Så Kolari, Äkaslompolo, Levy og Inari i Finland, sier han.

Noen steder lenger sør er de hurtigste laderne på plass. Da kan det ta under en time å lade fra tomt til nesten fullt, forteller Knut. De fleste stedene er det imidlertid «vanlige» hurtigladere.

- Da tar det én time og 40 minutter å lade til nesten fullt. De siste ti prosentene er det veldig tregt å lade opp, så det brydde vi oss ikke om mesteparten av tiden, sier han.

- Egentlig er det veldig behagelig. Man kjører i tre timer, og lader i halvannen time mens man spiser litt, legger han til.

Den ene tregere ladestasjonen de fant, var heldigvis på stedet de uansett hadde tenkt å overnatte på i Äkaslompolo.

Bedre på sommeren

Knut innrømmer at dette neppe blir en påsketradisjon. Tre dager hver vei er bedre enn før, men det er uansett et stykke.

- Fem-seks dager med kjøring totalt for fem dager ferie blir litt spesielt. Men det kan hende jeg kjører oppover igjen til sommeren, sier han.

Da får bilen uansett bedre rekkevidde. Knut regner at han kan kjøre 30 mil på fulladet batteri på vinteren, mens han når 40 mil på sommeren, når bilen ikke også må varmes opp.

Tord synes det er interessant at det nå begynner å bli aktuelt å ha elbil i Sør-Varanger. Brødrene gleder seg til de varslede ladestasjonene langs E6 og veiene rundt Varangerfjorden, og den som kommunen planlegger å støtte i sentrum.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no