21. jul
 
Fra tirsdag svarer Oslo når du ringer Kirkenes Taxi
Kirkenes Taxi får elektronisk bestillingssystem.

Publisert: 03.jul.2016 11:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:06

- Vi kommer etter. Sent, men sikkert, smiler Bjørn Egil Mikkola, daglig leder for Kirkenes Taxi.

Men faktisk er det et pilotprosjekt på gang når Kirkenes Taxi og også Vadsø fra neste uke av får elektronisk bestillingssystem og sentralbord i Oslo. Oslo Taxi får da Oslo, Vadsø og Kirkenes under sin telefonsentral.

Mikkola forklarer at bestillingssystemet Kirkenes Taxi har nå ikke er bra for verken personvernet eller for arbeidsmiljøet til sjåførene. Et par timer om formiddagen er sentralen i Kirkenes nå betjent, men forøvrig ringer det i alle bilene når noen ringer for å bestille. Og da kan jo også alle få med seg det som sies, noe som kan være veldig slitsomt - og veldig indiskret.

Riktig nummer

Det er derfor Bjørn Egil Mikkolas hjertebarn å bringe sentralen over i moderne tider. Prosjektet, som har fått støtte fra samferdselsavdelingen i Finnmark Fylkeskommune, skjer altså koordinert med Vadsø - og betyr et kvantesprang for personvernet.

- Jeg er kjempefornøyd, sier Mikkola og forklarer at fra førstkommende tirsdag av kan folk laste ned appen «taxi fix», og legge inn bestillinger via den.

- Men det er jo ikke alle som vil bruke, eller kan bruke, apper, påpeker han.

- De som ringer 78991397, som fortsatt blir mulig, kommer fra tirsdag av til Oslo. Jeg er litt bekymret for at folk tror de har kommet feil når de da hører en søringstemme. Veldig mange folk er jo vant til at de kjenner stemmene til alle som jobber her! Vi gir fra oss lokalkunnskapen, men folk kan altså ringe det samme nummeret som tidligere - og om det er noe de er usikre på kan de ta det med sjåføren senere.

Spore bilen

Via appen «taxi fix» kommer en bekreftelse, og kunden kan også spore bilen slik at de kan se hvor langt unna den er. Appen er altså i funksjon fra tirsdag av, og da kjøres det en egen Facebook-kampanje med informasjon.

Om få dager kommer også en hjemmeside som det loves skal være spennende saker på.

- Her kan også folk legge inn bestillingene sine, og så skal vi ha en del annet der også, forklarer Mikkola og legger til at en er kjempefornøyd med at prosjektet nå lanseres. Samtidig håper han at folk er litt tålmodige.

- Så skal vi tilpasse oss etterhvert. Men det er altså det samme nummeret folk ringer, appen kan lastes ned fra tirsdag av, det blir kampanje på facebook og senere en hjemmeside. Senere skal vi også få utstyr på hotellene som gjør at folk kan bestille taxi selv.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no