18. jul
LAST NED: Folk bør laste ned taxiappen og bestille drosje elektronisk , mener daglig leder i Kirkenes Taxi, Bjørn Eirik Mikkola. Foto: Jørn Fossmo
 
Fremtiden er elektronisk
Ringer du etter drosje i Kirkenes, blir din telefon besvart i Oslo. Og vil du gjøre det enklere, bruk den nye appen, Taxifix, oppfordrer daglig leder i Kirkenes Taxi, Bjørn Eirik Mikkola.

Publisert: 20.jan.2017 12:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:14

Siden sommeren 2016 har Kirkenes Taxi gått elektronisk.

Så langt, så bra. Men Mikkola forteller at det har vært noen innkjøringsproblemer.

Last ned appen

- Callsenteret som vi er med på, er egentlig tilrettelagt for de store byene. Vi har fått det justert det slikt at vi kan dra nytte av dette elektroniske systemet. Det har likevel ikke vært helt knirkefritt og har tatt tid.

Han oppfordrer folk til å laste ned og bruke Taxifix. Denne appen kan en bruke også i de store byene når en er på reise. Bestiller en drosje gjennom appen, kan en følge den mens den er på vei. Og en kan avtale pris og betale elektronisk på forhånd, om en vil. I løpet av sommeren vil en også kunne betale med vipps.

- Dette er framtiden, slår han fast.

Men problemfritt er det ikke. Appen er avhengig av at en kan oppgi en adresse. I Sør Varanger står mange steder/plasser oppført uten adresse, for eksempel Kirkegården på Sandnes.

Ikke farlig

Mikkola forteller videre at de gjennom denne omleggingen har gitt fra seg den lokale kunnskapen og tilhørigheten. Mange vil kanskje føle det uvant å prate med en person i Oslo og svare på spørsmål om adresse og lignende. Spesielt eldre vil kanksje oppleve det som utrygt å prate med fremmede.

- Men de som ikke har lyst å prate med på ansatte på Callsenteret i Oslo, kan be om å bli satt over til Kirkenes taxi og avtale henting som før, understreker han.

- Jeg har pratet med mange som er usikker på om hvordan en skal få drosje, men de kan alle gjøre det som før. Hvis

Pensjonistforeningen i Sør Varanger ønsker at vi skal komme å orientere om det nye elektroniske systemet og hvordan de laster ned og bruker den nye appen, så kan de bare ta kontakt, forteller han.

Bedre arbeidshverdag

Når det gjelder arbeidsmiljøet for drosjesjåførene, fastslår Mikkola at det nye systemet så innebærer en fantastisk forbedring i forhold til før.

- Før var vi nødt til å sitte i bilen og høre på all ringing og samtaler på fellesnlegget. Dette var belastene for hørselen. Når jeg kom hjem etter jobb, fikk jeg ikke sove på grunn av ettervirkningene av støy i bilen hele dagen. Nå er det helt stille i bilen. Dessuten var det gamle systemet trolig et brudd på personvernet fordi både drosjesjåføren og passasjererne kunne høre andres telefonsamtaler.

Drosjekøen har førsteprioritert

Mikkola avslører at de har fått kritikk for at den nye appen ikke fungerer når folk har bestilt drosje fra Ritz eller Pub1 ved stengetid gjennom appen.

- Vi er nødt til å prioritere drosjekøen på holdeplassen når folk skal hjem etter å ha vært på byen. Sånn har det vært i alle år. Jeg vil oppfordre folk å gå de hundre metrene fra utestedene til holdeplassen når de skal ha drosje.

Men Kirkenes Taxi ønsker at folk laster ned og bruker appen når de trenger drosje. I Oslo er rundt 80 prosent av drosjeturene elektroniske. Der sitter imidlertid sjåførene stor sett i bilene sine hele skiftet. I Kirkenes har drosjesentalen midt i byen en viktig sosiale betydning for sjåførene.

En morsom historie har Mikkola lyst til å avslutte med:

- Under Kirkenesdagene i fjor var det på natta flere telefoner til Kirkenes Taxi enn til Oslo Taxi på callsenteret i Oslo. Det forteller litt om utelivet i Kirkenes under festivaldagene, sier drosjesjef Mikkola.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no