9. des
 
Frykter kutt i tilbud: "Som allerede ikke er bra nok for alle elever"
«Først en lang kamp for i det hele tatt få spesialundervisning til barnet sitt, og så skuffelse når det viser seg at undervisningen ikke er god nok».

Publisert: 01.des.2016 17:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:12

Sør-Varangers lokallag av ADHD Norge mener at den tilpassede opplæringen i skolen ikke er god nok for alle elever, og både bekymrer seg og frykter at kommunestyret skal kutte i spesialundervisningen.

- Vi bekymrer oss for at kuttet i spesialundervisning kommer før Sør-Varanger har bygd opp bedre kompetanse innenfor tilpasset opplæring i ordinær undervisning, sier styret i ADHD-foreningen, Marja Lena Salmela, Ellen Agnethe Andersen, Anette Jensen og Merete Holm og spør om skolen kan vise til bedring i resultater både faglig og sosialt for som følge av bedring i tilpasset opplæring generelt.

- Skolen har opp gjennom årene hatt ulike satsingsområder, men om dette har gjort skoledagen til elever med behov for spesialundervisning bedre vites ikke, men Finnmarks store frafall i videregående skole gir nok kanskje en pekepinn, poengterer de og viser til at Barneombudet er i gang med en evaluering av landets spesialundervisning. Denne evalueringsrapporten skal legges frem til våren, men allerede er det kommet ut resultater som viser at halvparten av spesialundervisningen foregår uten kvalifiserte lærere, at elever med spesielle behov ikke får undervisningen de både trenger og fortjener.

- Der elever blir plassert i oppbevaringsgrupper, men målet med det som gjøres der inne, altså spesialundervisningen, er uklar.

Konsekvenser

Lokallaget understreker at de vet at det er dyrt å være fattig.

- Men med et kutt i spesialundervisning nå så frykter vi at det vil få konsekvenser for videre skolegang på videregående nivå. Frafallsprosenten i Finnmark er stor, og vil med stor sannsynlighet ikke bli mindre ved å kutte i spesialundervisning i grunnskolen. Vi er bekymret for elevene med spesielle behov, de som trenger spesialundervisning etter skolelovens krav om særskilt tilrettelegging. Vi er bekymret for at flere av disse vil kunne få avslag og miste sine rettigheter, poengterer styret og legger til at de er bekymret for elevene med spesielle behov som ikke har foreldre som kjenner regelverket eller som har kapasitet til å kjempe for sine barns rettigheter.

- Dette vil gå ut over elevene, mener de og ønsker seg en uavhengig klageinstans hvor man kan se på den tilpassede opplæringen som er gitt i Sør-Varanger kommune.

- Og om denne tilfredsstiller kravet om «god nok» tilpasset opplæring.

Bedre organisering

Begrunnelsen for kuttet er at det i Sør-Varanger vil bli færre elever som trenger spesialundervisning, ved at mange av dem går ut av tiende klasse, og at den tilpassede opplæringen skal bli bedre. I onsdagens formannskapsmøte ble det også opplyst at Sør-Varanger har en spesialundervisning som er dyrere enn andre steder. Tanken er at kommunen skal komme i gang med kompetansebygging innenfor tilpasset opplæring og spesialundervisning og at skole og PP-tjenesten (pedagogisk, psykologisk) skal løse utfordringene sammen og også at innsatsen skal settes inn tidligere.

- Lokallaget er enig med kommunen i å sette inn tiltakene så tidlig som mulig. Om det finnes en plan for hvordan man skal fange opp elever tidlig og gi tidlig innsats, støtte og hjelp, så bør kommunen vise til en slik plan og evaluering som viser at elevene fanges opp og får den tidlige hjelp og støtte som er nødvendig, mener ADHD-styret.

Utvikle seg

De viser til uttalelser fra Monica Melby-Lervåg, Professor Institutt for Spesialpedagogikk, Universitet i Oslo, som i en blogg forteller hvor mange ganger hun som PP-rådgiver erfarte jeg ofte at spesialundervisningen rett og slett ikke var god nok. 

- Mange ganger opplevde jeg å sitte i møter sammen med foreldre som var utrolig fortvilet over dette. Først har veien for i det hele tatt å få spesialundervisning vært lang, deretter kom skuffelsen når den ikke viste seg å være i tråd med det som var anbefalt. 

Lokallaget viser også til et eksempel i et VG-intervju med en mor som har sitt barn i finsk skole hvor utgangspunktet er at barnet har et problem som de jobber med, men det er ikke hun som er problemet.

- Jeg er redd for at hun igjen sett på som et problem når vi flytter tilbake til Norge - et problem som stues vekk til ufaglærte assistenter. Jeg gruer meg til små ambisjoner på hennes vegne, til lite kompetanse om hennes utfordringer og påfølgende dårlig selvbilde, lav motivasjon og mistrivsel. Da blir ikke bare utdannelsen hennes et problem, men hele den psykiske helsen», heter det et intervju i VG med tittelen: «De uviktige barna».

Arbeiderpartiet har varslet et kutt i spesialundervisningen på to millioner kroner i 2017 og 4,8 millioner kroner i 2018.

Saken skal behandles i kommunestyret i desember som del av budsjettet for 2017.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no