16. jul
ARBEID: Fartsgrensa har blitt midlertidig nedsatt til 50 i området mens arbeid pågår i nærheten. Men det hjelper lite, og foreldrene frykter for ulykker. (Foto: Privat)
 
Har sett biler bråbremse for barn
Foreldre ved E105 krever nedsatt fartsgrense og opphøyet gangfelt der Ekveien krysser europaveien.

Publisert: 20.sep.2016 15:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:08

Flere beboere rundt krysset Ekveien-Bjørkheimveien i Hesseng, det såkalte AVL-området, skrev torsdag en klage til Statens vegvesen. Der ber de om at Bjørkheimveien får nedsatt fartsgrense ved krysset, opphevet gangfelt, og bedre belysning.

Foreldre der ser seg nemlig lei på at skolebarna er nødt til å krysse en vei uten fotgjengerfelt, med fartsgrense på 60 kilometer i timen. Elever helt ned til barneskolealder krysser veien, ifølge foreldrene.

– 300 meter lenger bort har de fått til å legge en turløype under veien. Vi reagerer på at de ikke har gjort noe med veien der det går unger, sier Elisabeth Amble, en av foreldrene i området.

– Nå kan vi nesten ikke sende barna av gårde alene, for det går lastebiler på kryss og tvers. Vegvesenet sa så fint at nå skulle det bli roligere, for nå som veien har blitt bedre trenger ikke tungtransporten å sette fart for å nå opp bakken. Det virker å ha hatt motsatt effekt, for nå setter de fart siden det er så fint og rett, sier Amble.

– Lastebilene forsvinner etter hvert, men trafikksikkerheten forandrer seg ikke. Og så skal det visst bli mer trafikk der generelt, legger hun til.

Nestenulykker

En annen av foreldrene i området, Inger Must har selv sett to nestenulykker på veien.

– Det var to jenter som bare syklet over veien uten å se seg for, og en bil måtte ta unnamanøver for å ikke treffe dem. Så var det en gutt som bare så til høyre, og ikke til venstre før han gikk over, siden en bil slakket ned da han gikk av sykkelen. En bil der måtte bråbremse, sier hun.

Must viser i tillegg til at både Vadsø og Alta har europaveier som har fått fotgjengerfelt.

Må vurderes

Ifølge Amble har foreldrene prøvd å nå frem med saken siden mars 2015, uten at det har ført frem. Statens vegvesen kan ikke si så mye idet vi tar kontakt med dem.

Kristian Øvernes er ansvarlig for trafikksikkerhetstiltak i Finnmark i Statens vegvesen. Han har ikke fått satt seg inn i saken ennå, og vil ikke forhåndsvurdere den i avisa.

– Vi må vente på brevet vi får. Om det er forhold i veien som gjør at den er risikofylt, må vi ta tak i saken, sier han.

På generelt grunnlag kan han bare si at det er egne kriterier for å få satt opp gangfelt. Ifølge vegvesenet kan gangfelt faktisk bli farligere om de settes opp der det er få fotgjengere.

– Det skal være minst 20 fotgjengere i timen på den travleste tiden. Vi har erfart fra andre steder at risikoen går opp ellers, siden de som kjører forbi fast ikke venter at det er noen på gangfeltet, sier Øvernes.

Uansett må fartsgrensen settes ned om det skal bli opphøyet gangfelt.

Vikepliktforhold

Foreldrene har merket seg vurderingene om gangfelt, også fra SVAs nylige artikkel om rundkjøringen ved Handelsparken. De er ikke enige.

– Med gangfelt har fotgjengerne forkjørsrett, men uten gangfelt må fotgjengerne selv bedømme om det er trygt å gå over. Seksåringer har ikke en sånn bedømmelse, og bruker kjempelang tid for å orientere seg for å gå over veien. Så er det hva som skjer om en bil stopper, men en annen ikke gjør det. Vi mener vikepliktforholdet er kjempeviktig, sier Must.

– Vi ønsker jo også opphevet gangfelt, for da må bilistene sette ned farta. Og farta begynner å bli ganske heftig der, sier hun.

Øvernes i vegvesenet kan fremdeles ikke kommentere akkurat denne saken. Men selv om opphøying gjør gangfelt sikrere, mener han ikke det har så mye å si for de generelle sikkerhetsvurderingene.

Lys på vei

Kaare Ramberg er prosjektleder for E105-byggingen i Statens vegvesen. Han sier at de jevnlig snakker med folk rundt områdene, men han henviser til Øvernes når det gjelder fotgjengerfelt og nedsatt fartsgrense.

Når det gjelder lys i krysset, kan Ramberg fortelle at de er på vei.

- De permanente lysene skulle vært montert tidligere, men det ble en produksjonsfeil på lysene. Vi ble fortalt av entreprenøren på sist byggemøte at lysene var på vei i en egen varetransport, som skulle komme hit i midten av september, sier han.

Ifølge Ramberg vil vegvesenet også få vurdert sikkerhetstiltakene som er gjort i byggeområdene etter at byggingen er ferdig. Det er vanlig, og fører gjerne til ekstratiltak.

Hus for nært veien

Midt oppi det hele venter vegvesenet også på tillatelse fra kommunen til å flytte den søndre innkjørselen fra Bjørkheimveien til Ekveien. Der er nemlig et hus for nært veien, og svingen imellom veiene blir for krapp. Ifølge Ramberg venter de på omregulering fra kommunen før de kan gjøre noe med det.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no