19. jul
DYRT: Da Kraft Johanssen skulle renoveres, trodde havnevesenet at en halv million kroner var nok. Sluttregningen viser at reparasjonene kostet 3,2 millioner kroner.
 
Havna bommet med 2,7 millioner kroner
Da slepebåten og isbryteren «Kraft Johanssen» trengte vedlikehold ble det satt av en halv million kroner til formålet. Regningen blir på 3,2 millioner.

Publisert: 04.okt.2013 13:36
Oppdatert: 23.okt.2017 11:21

Fartøyet må resertifiseres hvert femte år. Sjøfartsdirektoratet kontrollerte Kraft Johanssen 4. juli i år og sendte etter dette Kirkenes havnevesen en lang og omfattende tabell med flere titalls avvik.

Måtte utbedres

– Avvikene som ble påpekt måtte utbedres hvis fartøyet skulle beholde skipssertifikatene, det vil si tillatelse til å være i virksomhet. Dette er forhold som kommer i tillegg til planlagt arbeid, sier havnesjef Eivind Gade-Lundlie i Kirkenes havnevesen.
Han innrømmer at arbeidet var mye mer omfattende og kostnadskrevende enn hva havnevesenet forutså på budsjetteringstidspunktet.
– Det er alltid stor usikkerhet ved anslag av vedlikeholdskostnader på slike fartøy. Det er mulig havnevesenet har vært for optimistisk med hensyn til omfanget av arbeidet og prisen på tjenestene, sier Gade-Lundlie.

Fra havnekassen

Administrasjonen i Kirkenes havnevesen anbefaler nå at dekning av merutgiftene skjer ved bruk av tidligere års overskudd fra farledsforvaltningen, også kalt havnekassen.
– Dette er midler som er øremerket slike formål, sier Gade-Lundlie.
Havnesjefen tror at de også i framtiden må påregne vedlikeholdskostnader på den 40 år gamle båten.
– Etter denne vedlikeholdsjobben vil jeg tro at skipet er i bedre stand enn på lenge. Men utgifter vil det bli. «Kraft Johanssen» ble levert i 1974, så den begynner å få en anseelig alder. Fartøyet er likevel i generelt god tilstand. Det er mye bra stål i den, maskinen har ikke veldig mange driftstimer og det er godt utstyrt med navigasjonsutstyr og lignende, sier Gade Lundlie.

Isbryting

Havnesjefen sier at årsaken til at «Kraft Johanssen» fortsatt er i drift er dens egnethet til å bryte is.
– Så lenge vi har ansvar for isbryting må vi bruke Kraft Johanssen eller få utført tjenesten på annet vis. I Kirkenes har også Kystverket ansvar for isbryting i deler av farleden, noe som vi utfører for dem. Per nå er det ingen planer om å endre isbrytingstjenesten eller investere i ny slepebåt, men vi kan ikke utelukke endringer i framtiden, sier Gade-Lundlie.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no