24. okt
HJELP: Det er fint å hjelpe en hjørnesteinsbedrift som sliter, sier leder i Havnestyret, Hans Hatle. Her fra havnestyrets møte tirsdag. I bakgrunnen havnekaptein Maung San Lwin.
 
Havna gir gruva en økonomisk håndsrekning
Havnestyret har bestemt seg for å gi malmbåtene til Sydvaranger gruve den samme rabatten på anløpsavgiften som oljeomlastingen får. Dette kan bety så mye som 700 000 kroner i året for gruveselskapet.

Publisert: 13.feb.2015 12:20
Oppdatert: 23.okt.2017 10:47

Det var havnestyrets leder Hans Hatle (H) som la opp til at de på denne måten kan gi en håndsrekning til Sydvaranger gruve.

– De siste to årene har vi hatt en stor økning i antallet anløp. Vi gir rabatterte avgifter for oljeomlastingsskip, for å få dem til å komme hit. Nå er situasjonen litt annerledes. Nå vet vi jo ikke om omlastingstrafikken vil gi oss de store inntektene i framtiden, men Sydvaranger gruve sliter, og dersom vi gjør det på denne måten, så gir vi dem litt økonomisk hjelp iallefall, sier Hatle.

Flere anløp

Og slik ble det. Havnestyret vedtok å fortsette å gi Hurtigruten 75 prosent rabatt i anløpsavgifter. Nå får de store malmskipene som kommer til Kirkenes også 50 prosent i rabatt per bruttotonnasje, som oljeomlasterne har fått.

– Anløpsavgiften skal dekke kostnadene for anløp. De to siste årene har vi hatt en stor økning i antallet anløp. Nå er vi i en slik økonomisk situasjon at vi kan gjøre dette, all den tid at vi tror at oljeomlastingen vil øke og anløp av malmskip øker. Det gjør at vi Kirkenes havnevesen vil være i en budsjettmessig gunstig situasjon, noe som gjør at vi kan bygge opp havneadministrasjonen, øke sørvisen, styrke farlighetsforvaltningen og bidra til at de kan gjøre en enda bedre jobb, sa Hatle.

Han mente det var rettferdig å beholde rabatten til Hurtigruten.

– Ja, de er sterkt rabatterte. Men det er fair. Men det er også rettferdig å gi Sydvaranger gruve samme rabatt som oljeomlastingen har. Her hersker likhetsprinsippet, sa Hatle.

Isavgift

Et forslag fra havneadministrasjonen om lik isavgift for alle båter som ankommer Kirkenes, på en krone og tretten øre per bruttotonn, gikk havnestyret i mot. Havnekaptein Mung San Lwin sa at pengene herfra blant annet kunne gjøre dem i stand til å ansette flere som kan kjøre isbryteren Kraft Johansen.

– Jeg kan ikke holde på med pensjonistene i all evighet, sa havnekapteinen.

Maung sa at slik det er i dag, så vil et skip på 43 000 bruttotonn betale 136 000 kroner i isavgift. Er båten på 11 000 bruttotonn, blir avgiften på 2300 kroner. Fem innsigelser var kommet på isavgiften. Tschudi klaget på at de flås, mens Hurtigruten skrev at de ikke har sett is her.

– Det er kanskje fordi isbryteren allerede har vært her når de kommer, sa Maung San Lwin.

– Spørsmålet er hvordan vi jevner ut dette uten å gå til krig mot blant annet Hurtigruten, som da vil få en sterk økning. Vi kom Sydvaranger gruve i møte med anløpsavgiftene, men isavgiftene må vi la stå som de står, sa havnestyreleder Hatle.

Havnestyremedlemmene Sigbjørn O. Kurthi (Sp), Vegar Olsen (Ap) og Ann Kathrin Endresen (frp) var enig med lederen og gikk i mot administrasjonen, slik at man beholder dagens avgifter.

Glad

Utviklingsdirektør Harald Martinsen ved Sydvaranger gruve sier selskapet er veldig glad for vedtaket i Havnestyret.

– Alle monner drar som jeg har sagt så mange ganger før, ingen stein er for liten eller for stor. Vi er glade for dette som et slags bidrag fra en av våre viktigste samarbeidspartnere, nemlig Sør-Varanger kommune. Samtidig er det greit å si at vi finner det naturlig at de ulike næringsaktørene får de samme betingelsene, sier Martinsen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no