21. jul
STEIN: Det flyttes 200 000 kubikk med stein for å ordne nye E105 mellom Bjørkheimkrysset og Elvenes.
 
Her flyttes det 200 000 kubikk stein
Store dumpere på 70 tonn har steinlaster på opp til 40 tonn og går i skytteltrafikk for å gjøre ferdig resten av E105. Når veien åpnes 30. september 2016 er en halv milliard kroner svidd av. Prosjektet er i skarp rute.

Publisert: 12.nov.2014 14:48
Oppdatert: 23.okt.2017 10:45

For øyeblikket fjernes det steiner i området ved Trifonhøyden, der det 8. desember skal smelle i fjellet for den nye tunnelen. Mye stein skal bort. En salve går om dagen og så jobbes det på hardingen for å fjerne disse.

– Vi kjører lass på 40 tonn fra morgen til kveld, sier sjåfør Per Øyvind Furuheim. Rundt 2000 kubikk stein fjernes hver dag. Tilsammen skal 200 000 kubikk fjernes og legges til veien. Da er tunnelen regnet med.

To ukers skift

Han jobber for Hæhre, som er entreprenøren som nå holder på å fjerne stein. Fra sju om morgenen til åtte om kvelden holder de 60 ansatte her på i fjorten dagers skift. Seks dumpere, seks beltegravere og tre borerigger og en hjullaster er på plass for å gjøre jobben.
Og for å gjøre jobben er det en geolog og en ingeniørgeolog i området. Og kontrollingeniør Juho Sirjola ved Statens vegvesen. Han tar meg med på turen i anleggsområdet. Etter å ha blitt utstyrt med sko, dress, hjelm, hørselvern, briller og hansker, så er vi klare.

– Skaper snø noen problemer for anleggsarbeiderne?

– Ikke noe spesielt. Kulde kan gjøre det. Når det faller under 20-25 minusgrader så kan dette skape problemer for utstyret.
Sirjola er opprinnelig fra Rovaniemi, men har vært kontrollingeniør ved vegvesenet i Sør-Varanger siden 2009. Nå er det E105 som opptar det meste av arbeidsdagens hans. Først parsell to, fra Elvenes til Storskog. Nå de 3600 meterne fra Elvenes til tunnelen og så de 690 meterne med tunnel som etterhvert skal ordnes.

Oppgradert

På vei til anleggsområdet forteller Sirjola om oppgraderingen av brua på dagens vei, om nytt rekkverk og at det kommer til å bli undergang for skiløperne som nå må krysse veien.

– Og så kommer det til å bli blått lys mot fjellet. Og så skal veien senkes fire meter, slik at det ikke blir så bratt for tungtransportbilene.

Dagens E105 skal nedjusteres til å bli kommunal vei og med sykkelsti. Elvenesbeboerne skal slippe å ha tungtransportbilene rett utenfor stuevinduene sine. Ikke nok med at harde trafikanter erstattes med de mjuke, nye trafikklys skal de også få når vegvesenet er ferdig med jobben.

Fokuset for anleggsarbeiderne nå er å få fjernet alle de kubikk med stein som må bort før den første salva går av i begynnelsen av det som skal bli en 690 meter lang tunnel. Anleggsveien er bygd for formålet. Daglige salver går og så går 70 tonn store dumpere med 40 tonn store lass med stein. Anleggsveiene er ikke av det sterke slaget og gir etter i møtet med overmakten.

Foran skjema

Vel inne i varme lokaler på Hesseng, sitter vegvesenets prosjektleder for E105, Kaare Ramberg. Han smiler og er fornøyd med framdriften.

– Tidsplanen holder. Vi er til og med litt foran skjema, sier han.

Prosjektlederen snakker om rasteplassen som skal bygges på tidligere E105, med toalett, varmt og kaldt vann. Denne vil være klar når prosjektet er over høsten 2016.
Nå er anleggsvirksomheten konsentrert rundt et område som ikke er så lett å få øye på fra veien. Det siste halvannet året av prosjektperioden vil dette ta seg opp.

– Da blir det til dels stor anleggsvirksomhet når strekningen på 2,2 kilometer fra Bjørkheim-krysset og opp skal ordnes. Denne veistrekningen vil i halvannet år være uten asfalt. Og fra juni til 30. september 2016 vil alt av asfaltarbeide bli gjort. Da blir det stor aktivitet i området, sier Ramberg.

Interessant

Han sier at dette har vært et interessant prosjekt for vegvesenet.

– Dette prosjektet inneholder jo alt, både vei, bru og tunnel. Det betyr at vi må sende masse folk på kurs for å skolere seg, både når det gjelder HMS, sprenging og tunnel, sier prosjektlederen.

Totalt overstiger investeringer og vedlikehold på fylkesveier og riksveier 800 millioner kroner i Finnmark i 2015.

– Det har aldri vært investert og vedlikeholdt så mye i fylket noen gang. I tillegg til E105, så skal også den hardt kritiserte veien i Pasvik gjøres noe med. De har fått noen ekstra midler. En bra pott å begynne med. Her vil det både bli gjort noe med veikroppen og asfaltert, sier Ramberg.

Og som om ikke det er nok så skal Statens vegvesen bygge seg nytt bygg ved Bjørkheim-krysset. Et hus som skal romme 20 ansatte totalt.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no