17. okt
DAGLIG: Hver eneste dag kommer Hurtigruten til havna i Kirkenes. (Arkivfoto: Yngve Grønvik).
 
Hurtigruten gir verdiskapning og bidrag til reiselivsvekst
- Hurtigruten bidrar sterkt til verdiskaping i Sør-Varanger. Det sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten. En nylig utgitt rapport underbygger dette.

Publisert: 10.mai.2017 20:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:19

Ny rapport:

Hurtigruten har to daglige anløp i 34 havner. Det blir 24.500 årlige anløp i året. Elleve rutegående skip frakter lokalreisende, turister, gods og bedrifter sammen fra Bergen til Kirkenes.

I Nord-Norge er Hurtigruten største arbeidsgiver, både i reiseliv og maritim næring.

- Det er ingen tvil om at Hurtigruten er en viktig sysselsetter og verdiskaper. Dette er bygd opp over tid. Hurtigruten har hatt den samme forretningsmodellen i 125 år. Vi er 125 år neste år og har tenkt å fortsette å levere i årene som kommer også, sier Bjørnflaten.

Sett på Kirkenes

Rapporten tar spesielt for seg tre av anløpsstedene, Tromsø, Kjøllefjord og Kirkenes, for å sammenlikne havner med ulike størrelser på lokalt nærings- og samfunnsliv. I Nord-Norge er det i dag like mange ansatte innen reiseliv som i hele primærnæringen til sammen, havbruk inkludert.

Reiselivet skapte vekst da Sydvaranger gruve gikk konkurs og 350 arbeidere mistet jobben.

«Med Hurtigruten som spydspiss har byens reiseliv i løpet av kort tid vokst til å bli fjerde største næring, med over 300 ansatte og en omsetning på cirka 138 millioner kroner i verdiskapning i 2015. Andelen av utenlandske turister som kommer for å oppleve kongekrabbeekspedisjon, elvebåtturer og ATV-safari er økende. I 2015 formidlet Hurtigruten rekordhøye 13 000 utflukter i Kirkenes. Hurtigrutens avtale med staten sikrer viktige transporttjenester, men også aktivitet og sysselsetting i havner og anløpskommuner langs hele kysten».

Hurtigruten har regionskontor i Kirkenes med 19 ansatte, samt et crewkontor som nær 2000 norske sjøansatte er tilknyttet, hvorav sju kommer fra Sør-Varanger. I 2015 besøkte 85 436 av Hurtigrutens cruisepassasjerer Kirkenes, hvor 90 prosent var utenlandske. Det ble også registrert i overkant av 20 000 distansereturer. Hurtigruten kjøpte rundt 6400 gjestedøgn fra Rica/Scandic hotell i Kirkenes i 2015 og har 15 alternative aktivitetstilbud i Sør-Varanger.

Ifølge Menons beregninger står Hurtigruten for nær halvparten av verdiskapningen innen reiselivets innholdsbransjer.

- Hurtigruten har vært med på å bygge opp mye av opplevelsesnæringen i Kirkenes, ved å tilføre et stort og stabilit kundegrunlag. Lufthavnen er et viktig knutepunkt for hele landsdelen. Vi samarbeider tett med lokale aktører og av de 250 millioner kronene, så blir det meste blir liggende igjen lokalt. Potensialet i Sør-Varanger og andre kystkommuner er stort og framtiden lys, sier Bjørnflaten.

Synlig

Kommunikasjonsdirektør Bjørnflaten sier at rapporten er laget etter et ønske om å synliggjøre viktigheten av Hurtigruten langs kysten.

- Dette gjelder både overfor næringsliv og befolkning. Nå har vi fått en analyse som synliggjør hvilke verdier som legges igjen.

Hun understreker at det er avtalen med staten som sikrer anløp i dagens 34 havner. Avtalen går ut i 2019, med opsjon på ett år til. En ny avtale vil trolig trå i kraft 1. januar 2021.

- Vi vet jo ikke hva framtiden bringer når vi i løpet av en toårsperiode må ha en ny avtale klar. Men i NTP er samferdselsministeren klar på at det fortsatt skal gis et godt tilbud langs norskekysten. Vi er klare til å fortsette. Departementet lyser ut anbudet når NTP blir klar, i 2017/18.

Bjørnflaten vil ikke spekulere i hva som vil skje med Hurtigriuten uten en avtale.

- Det er det staten som avgjør. Vårt fokus er å vinne konkurransen om det neste anbudet.

Bjørnflaten innrømmer at uroen rundt havneavgiftene har vært forstyrrende. I Kirkenes ble man enig med kommunen. I Bodø tapte Hurtigruten og en anke til Høyesterett vurderes.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no