18. jul
RADAR: Skjermen har også fått radarbildet fra den nye radaren på Gednje (nederst til høyre). De gule flekkene er nedbørsskyer.
 
I tryggere hender
Mannskapet på flyplassen legger fortsatt hånda på isen, men har også fått IRIS.

Publisert: 15.feb.2013 10:06
Oppdatert: 23.okt.2017 10:45

I 2005 lå en nederlandsk forsker på flystripa, målte og tok avstøpninger. Han forsket på flyenes bremseeffekt på snø og is, og hvordan man kunne gi bedre beskjed til flygerne om hvordan landingsforholdene virkelig var. Alex Klein-Paste fortalte til SVA at det egentlig var femtitallsteknologi som da ble brukt på flyplassene. Og fikk et innslag i Schrødingers katt på tv for forskningen sin.

Nytt verktøy

- Forskningen hans førte til systemet som heter IRIS, og det er et utrolig bra verktøy, sier Trond Bye, teamleder i Avinor på Høybuktmoen.IRIS står for Integrert Rullebane Informasjonssystem, og er et dataprogram som blant annet samler all informasjon om forholdene på rullebanen som nedbør, luftfuktighet, barometrisk trykk, temperatur i lufta og på bakken. Det inneholder også historisk kunnskap, alle tidligere gjennomførte landinger. Alt blir lagt sammen.- I tillegg kjører vi ut på stripa med inspeksjonsbilen, gjør en visuell undersøkelse av hva som befinner seg der, for eksempel snø, is eller rim. Vi måler friksjonen med bremsemåler i bilen, vi kjenner på underlaget med skoen og med hånda. Vi har både vår utdannelse og årevis med erfaring, og kan gjøre en vurdering ut fra om kroppstemperaturen i hånda klarer å smelte seg gjennom det frosne laget på stripa, forteller Øystein Dervola.

Enkelt

- Vi bremser så hardt vi kan uten å låse hjulene, forklarer Trond Bye. Resultatet vises som tall på et lite måleapparat mellom setene, og blir kommentert med at friksjonen er veldig høy.- Det er ikke så rart, for det er kaldt og stabilt vær, og rullebanen er sprøytet med en blanding av sand og is, legger Øystein Dervola til.- Nå går vi ut og kjenner.Og er man ikke forberedt går man nesten på nesen. Rullebanen er som å gå på sandpapir.- Det blir ikke noe særlig bedre enn dette, sier Dervola. Sko og håndprøve blir gjort og inne i bilen igjen tastes resultatene inn på en datamaskin med berøringsskjerm. Rullebanen er delt inn i flere soner, og alle tre blir testet og resultatene tastes inn. Det gjøres fort og enkelt.

Hele verden

- Før måtte vi ut og gjøre manuelle prøver. Så måtte vi skrive opp resultatene på et skjema og faxe det til tårnet. Og fra tårnet ble resultatene formidlet videre. Nå vet hele verden i løpet av sekunder hvilke forhold det er på rullebanen etterat vi har tastet alle resultatene inn, og det er dette som er det mest geniale, forteller Bye.I samme øyeblikk som bilen har rapportert går meldingen via en server i Bergen, blir sammenholdt med opplysningene i IRIS og kommer ut til hele verden. Baneforholdene får tallene 1 til 5, hvor 1 er dårligst og 5 er best.- Noen ganger kan vår vurdering av banen være 3, mens IRIS sier 4. Da kan vi dobbeltsjekke, men uansett er vår vurdering den viktigste, IRIS er bare et av flere verktøy. Men det er utrolig presist og raskt, det er sjelden vår vurdering og resultatet fra IRIS avviker, sier Bye.

Nøyaktig

Han forteller at med den gamle måten å gjøre det på kunne baneforholdene forandre seg mens de brukte tid på å rapportere, for eksempel kunne temperaturen forandre seg og det dannet seg rim på stripa, eller det kunne komme snø. - Nå sender vi rapporter fortløpende, og det er de glade for i Oslo, for eksempel. Da vet de hele tiden hvilke landingsforhold det er her, om de trenger å ha med ekstra fuel for å kretse mens vi brøyter. Og det er viktig for flyselskapene. Og pilotene får vite i lufta hvordan de skal stille inn bremsene før de lander, forteller Bye.

Vinterland

Systemet har vært i bruk siden forrige vinter, og er nå ordentlig innkjørt. Det er dessuten innført på 14 andre av Avinors 46 lufthavner. Det er Avinor som har utviklet IRIS, og i vinterlandet Norge har de satt seg som mål å ha vinterdrift i verdenstoppen. På sine nettsider viser de til at Gardermoen bare har vært stengt på grunn av snø to ganger siden åpningen i 1998.- Siden vi innførte dette systemet her har vi ikke fått en eneste klage fra pilotene, og jeg tror nok vi hadde fått høre det hvis ikke jobben hadde vært gjort skikkelig, ler Trond Bye.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no