22. okt
STOLT: Nina Greiner Iversen er avdelingsleder og IB DP koordinator på Kirkenes videregående skole.
 
IB-prosjekt blir lagt merke til
Samarbeidet om bærekraftig utvikling i arktis mellom IB-skolene i Kirkenes, Murmansk og på Senja har fått internasjonal oppmerksomhet.

Publisert: 14.jan.2017 11:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:13

Det er på nettsidene til den internasjonale IB-organisasjonen at samarbeidsprosjektet BEST Future har fått god omtale og kalles en suksess.

Bærekraftig

I forbindelse med forrige års prosjekt, BEST Future, har International Baccalaureate Organisation, via sin IB community Blogg, publisert en artikkel om samarbeidet. De skriver om prosjektet som fant sted i Midt-Troms, der elevene hadde nært samarbeid med lokale bedrifter på og rundt Senja som fortalte hvordan de arbeider med teknologisk og bærekraftig utvikling.

- Stolt

- Jeg må virkelig si at vi fikk vist fram dette området og våre verdier og satsing på en veldig positiv måte. Vi synes det er ekstra morsomt at IB synes at dette er av allmenn interesse for det verdensomspennende utdanningssamfunnet. Spesielt stolt er jeg når jeg ser at de har merket artikkelen med «student success», sier Nina Greiner Iversen, som er avdelingsleder og IB DP koordinator på Kirkenes videregående skole. Hun håper på mer suksess når skolen fortsetter med nye prosjekter.

Brobygging

I år skal IB ha to prosjekter. Det første er et språk og kulturutvekslingsprosjekt over tre dager, med fokus på kommunikasjon. 36 deltakere fra Kirkenes videregående og Murmansk Language School skal møtes for felles språkopplæring gjennom kurs og aktiviteter. Målet for prosjektet er, at elever og lærere, gjennom å lære på en felles arena, bygger ned ulikhet og styrker båndene på tvers av språklige, kulturelle og mellommenneskelige grenser i nord.

- Vi fokuserer på å ta erfaringene av ulik læringspraksis med tilbake til klasserommene i Kirkenes og Murmansk, sier Iversen.

Prosjektet har fått tittelen «Bridge over troubled waters» Language, The Bridge of Communication.

Fellesskap

Det andre er et ukelangt Barentsprosjekt mellom Kirkenes og Senja videregående og Gimnazia no.9 som har fått navnet «MIR: Migration- Integration- Relations».

- Prosjektet har kommet i gang som følge av flerårig samarbeid mellom disse skolene, hvor fokuset har vært fellesskap og forståelse, språk og kommunikasjon på tvers av grenser språk og kultur. Bakgrunnen og drivkraften bak å samle nærmere 60 elever og lærere er å skape og vedlikeholde forståelse og faglig utvikling til tross for et geopolitisk problem og konfliktfylt bakteppe. Det er viktig for partene både på russisk og norsk side å signalisere at på folk-til-folk nivå, driver vi «business as usual», sier Nina Greiner Iversen.

MIR betyr både «verden» og «fred» på russisk.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no