22. okt
IKKE FORNØYD: Daglig leder i Kirkenesbase AS, Cristian Valdes Carter er ikke fornøyd med måten kommunen har håndtert Tømmernes-planene
 
Ikke fornøyd med kommuneadministrasjonen
Daglig leder i Kirkenesbase AS, Cristian Valdes Carter kritiserer administrasjonens saksgang, men er enig i at Gamnes-prosjektet bør behandles nå.

Publisert: 11.jun.2015 21:30
Oppdatert: 23.okt.2017 10:52

– Vi er helt enig i at kommunen kan behandle Stolt-Nielsen planlagte oljeterminal på Gamneset, men hold veivalget utenfor. Det trenger ikke å være vanskeligere enn det, sier han.

LES OGSÅ: Tar Tømmernes direkte til kommunestyret

Dermed mener han det samme som Ap-leder Oddgeir Danielsen. Han uttalte tidligere denne uka at den mest logiske løsningen er å få behandlet Gamneset først, men utelate veien fra Gamneset til Leirpollen.

– Det kan avvente vegvesenets KVU, sa han.

KVU, eller konseptvalgsutredning er Statens vegvesens forslag til plassering av stamnetthavn og veivalg for denne, og blir offentliggjort i løpet av juni. I liket med Danielsen mener også Carter at saken bør innom planutvalget før den kommer opp i kommunestyret.

– Da får man en forsvalig behandling av saken, sier han.

Drakamp

Kirkenesbase AS har som kjent planer om å bygge Kirkenes Maritime Park på Pulkneset og ønsker en veiforbindelse på vestsiden av Tømmerneset. Carter forteller at den drakampen som har vart over lengre tid svekker motivasjonen til å fortsette arbeidet.

– Vi har blitt motarbeidet konstant, sier han.

Et av argumentene for ikke å velge trasé på vestsiden, er at det foreligger innsigelser fra reindrifta.

De har tidligere bedt kommunen om å utrede hvilken belastning reindrifta ville få dersom man unnlot å bygge ut Leirpollen, men det har ikke blitt gjort.

– Derfor har vi selv engasjert NINA til å gjøre dette for egen regning og risiko, sier han.

«Snikinnføring»

I administrasjonens forslag til vedtak, ligger det et alternativ om at man kun behandler Gamneset og at alle andre prosjekter legges i bero. Det ligger imidlertid også inne en vei fra Gamneset til Leirpollen. I et åpent brev til ordfører Cecilie Hansen kaller han dette en «snikinnføring» av veitrasé på østsiden.

– En «snikinnføring» av en veitrasé mellom Gamneset og Leirpollen slik De og administrasjonen legger opp til, vil potensielt presse veikostnadene til over 1 milliard kroner, vanskeliggjøre arbeidet til Statens vegvesen, og også kunne medføre at Sør-Varanger kommune blir nedprioritert når Nasjonal Transportplan skal rulleres, skriver han i brevet.

– Man kan heller bygge vei på vestsiden og strekke denne til Gamneset, påpeker han.

Statens vegvesens kalkuleringer viser at en vei på vestsiden vil bli billigere. Aller billigst blir det imidlertid dersom stamnetthavna blir liggende i Høybukta vest.

– Dette er isolert sett et godt alternativ, men det vil ta flere år å regulere det, påpeker Carter.

– Umulig oppgave

Carter kommer i brevet med krass kritikk av administrasjonens arbeid i forkant av saken. Han reagerer på ordfører Cecilie Hansens utspill i forrige avis der hun med bekymring uttrykte at planutvalgets utsettelse av behandlingen kunne skyldes ukorrekte opplysninger.

Han mener dette dreier seg om at administrasjonen har feilet ved å sette utvalget i en umulig posisjon ved å sende ut saksdokumentene to dager før.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no