15. okt
GLAD: Felix H. Tschudi betaler 78 millioner kroner for konkursboet til Sydvaranger Gruve og møtte glade formannskapsmedlemmer fredag morgen. Her hilser han på Høyres Tove Alstadsæter.
 
Ingen enkel vei til 400 arbeidsplasser
– Vi kan ikke knipse i fingrene, så har vi 400 arbeidsplasser i morgen. Det sa Felix H. Tschudi i formannskapet fredag morgen.

Publisert: 08.apr.2016 17:30
Oppdatert: 23.okt.2017 11:03

Torsdag ble det klart at Tschudi har kjøpt Sydvaranger gruve for 78 millioner kroner. Dette er andre gang Tschudi kjøper opp selskapet.

– Nå begynner en hard kamp for å skape ny drift igjen, sa Tschudi.

Samarbeidsklima

Bostyrer Leif Petter Madsen informerte formannskapet om beslutningen om å selge til Tschudi.

– Dette er en stor milepæl for bobehandling. Her har det vært et godt forhandlingsklima helt siden konkursåpningen for fem måneder siden, sa Madsen.
Totalt har i underkant av 20 interessenter vært inne og vurdert et kjøp av Sydvaranger gruves konkursbo. Ingen av disse kom til et konkret bud. Madsen mener at et salg til Tschudi var den strategiske og industrielt beste beslutningen boet kunne ha tatt.

– Tschudi og tidligere styreleder Peter Steinnes Larsen er godt kjent med forholdene her, og de er de beste til å vurdere videre drift og legge langsiktige planer for selskapet. Noen av de utenlandske interessentene ville bare ribbe verdiene og stikke herfra. Det er ikke agendaen til Tschudi-gruppen. Boet vet at vi har funnet den riktige eieren, sa bostyreren.

Fortsetter

Arbeidet med boet er med salget ikke helt over. De fortsetter nå behandlingen av de lønnskravene som kom inn etter konkursen i desember. Boet har også en forsikringssak på rundt 15 millioner kroner i forbindelse med et motorhavari og forestår også det salget av utstyr som nå står på Kirkenes havn.

– Dette anses å være utstyr og biler som ikke er produksjonskritisk. Sydvaranger gruve har totale verdier på mellom 100 og 130 millioner kroner. Om vi får ut dette av salget, vet vi ikke, sier Madsen.

Sammen med kommunen skal det også forhandles eiendomsskatt for 2015 og framover.

Stor dag

Felix H. Tscudi sier at de nok vil komme til å by på noe av det utstyret som i ukene framover skal auksjoneres bort.

– Jeg er veldig glad for at Sydvaranger gruve kan komme i produksjon igjen. Det har vært komplisert, all den tid store penger har vært involvert. Nå er vi der at det er en mulighet for oppstart, som er bedre enn at selskapet blir solgt stykkevis og delt.

Tschudi fortalte kommunepolitikerne om mulighetene kommunen har med havneforhold, pukk, omlastning, naturgass under havet og nærheten til Russland.

– Alt dette er ting som vi vil se nærmere på i forhold til den investeringen vi nå har tatt. Og alt avhenger av om vi møter politisk velvilje lokalt og nasjonalt. Vi vet at vi er inne i en omstillingsperiode og dette må gå sin gang.
Tschudi minnet alle om at mye hardt arbeid gjenstår.

– Det blir ingen walk over. En gjenåpning av gruva betinger en felles dugnadsinnsats. Vi starter i det små og kan ikke bare knipse i fingrene, så er vi igjen oppe i 400 arbeidsplasser.

Kompetanse

Noe av jobben som nå gjøres, er på vedlikeholdsfronten.

– Vi må gå i gang med å få de tillatelsene og konsesjonene vi trenger, og det blir en stor jobb å beholde den kompetansen vi trenger for det videre arbeidet. Dette gjelder både til vedlikeholdsarbeid og driftskonsesjoner. Råvaremarkedet vil svinge. Vi vet at vi kan produsere den fineste malmen.
Tschudi har kjøpt Sydvaranger gruve tidligere og ser på seg selv som en lokal kjøper.

– Vi kjenner forholdene, den rene malmen, stedene, selskapet og menneskene. Lokalt eierskap er viktig for å få alle til å stå gjennom stormen. Det er en viktig dugnad som nå står foran oss.

Han føyde også til at Tschudi-gruppen er avhengig av å få sterke økonomiske interesser med på laget.

– Vi kan ikke ta dette løftet alene, sier han.

Salg

Politikerne fikk også spørre om det de lurte på. Cecilie Hansen (Sp) ville vite om Tschudi så for seg et videresalg denne gang.

– Vi må få med oss noen på laget som mulige medarbeidere. Her kan det være både marked i Nord-Norge, Norge og utlandet som er naturlig. Det skjer mye spennende nå og dette vil ha klare ringvirkninger for Sør-Varanger, sa Tschudi.

Varaordfører Lena Norum Bergeng (Ap) lurte på om han har interessenter og om steintransporten kan gå med jernbane til Kirkenes.

– Vi er i en prossess hvor det legges mye ressurser for å få partnere inn. Men ingenting kommer til å skje i morgen. Dette vil ta tid. Hva som skjer konkret med drift, må vi også komme tilbake til, sa tidligere styreformann, Peter Steinnes Larsen.
Mariann Wollmann Magga (Ap) ønsket å vite om hvordan kompetansen skulle beholdes i Sør-Varanger.

– Det vil være rundt ti arbeidsplasser i starten, folk som får oppdrag blant annet i forhold til vedlikehold. Det er en kjempeoppgave som står foran oss. Vi kommer til å være nøye på hvem vi knytter til oss og den kompetansen vi trenger. Det er veldig mange ting som må falle på plass. Vi kaller den fasen vi er i nå,for lav hurtig-produksjon for å skape den basis vi trenger. Så får det vise seg når vi kan vende tilbake til en normal produksjon. Vi er avhengig av support fra mange, sa Steinnes Larsen.

Tid

Ordfører Rune Rafaelsen (Ap) spurte om tidshorisonten.

– Det er et lett spørsmål som er vanskelig å svare på. Vi har sterkt fokus på kostnadene og har satt oss seks måneder som mål for at noe kan skje. Men det kan også gå tolv, sa Steinnes Larsen.

Felix Tschudi viste fram en bok med tittelen «Steel 2050».

– Det er et langt perspektiv og viser at stål ikke er dødt.

– Sør-Varanger har en vilje av stål, sa ordfører Rafaelsen og hevet møtet.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no