14. okt
LENGE SAMMEN: Kalle Grindstein og Rune Kildemo sørger for åpne landeveier. De to har jobbet sammen nesten hele yrkeslivet.
 
Kalle har åpnet veien i 40 år og 1 dag
Fredag ble riksvei 886 fra Vintervollen til Holmvannet åpnet. For Karl «Kalle» Grindstein var det siste arbeidsdag ute på veien.

Publisert: 29.apr.2016 19:04
Oppdatert: 23.okt.2017 11:04

Bommen er nede for riksvei 886 fra Vintevollen til Grense Jakobselv, og langs veikanten er det satt opp betongsperrer sånn at bilister uten respekt for veistengingen ikke kan snike seg forbi.
Hele uka er det jobbet iherdig for å få åpnet etter vinterstengingen, og Sør-Varanger Avis får sammen med Sagat åpne bommen og kjøre over fjellet for å treffe Karl «Kalle» Grindstein som har jobbet for vegvesenet siden midt på 70-tallet.
– Eller egenteig vegvesenet, Mesta, Sundquist, Destia, Veidekke, ramser han opp og er ikke veldig ivrig på at reportasjen skal handle om han.
Hvem er det som har sladret om at pensjonstilværelsen venter etter 40 år og en dag?

Åpent hele året

Karl «Kalle» Grindstein (67) mener han var med på å brøyte over til Grensa første gang i 1975 eller 1976.
– Veien ble jo holdt åpen gjennom hele vinteren helt til slutten av 80-tallet, minner han om.
– Det bodde jo flere her ute da. Hilja, Jurij og Friskilæ sine.
Så ble det færre folk og så var et vel økonomien da. Pengan. Etter det brøyta vi så lenge bil og plog klarte det, forklarer han og forteller at i år så åpner veien fra Vintervollen til Holmvannet fredag.
– Vi blir nok ikke ferdig helt ned.
Nede i bygda treffer vi Kalles kollega Rune Kildemo. De to har jobbet sammen nesten hele yrkeslivet.
– Det er mye mer snø i fjor enn i år, mener Rune Kildemo.
– Jo, det var kanskje bittelitte grann mer, er Kalle enig i.
De to forklarer at det er store forskjeller på hvordan snømengden faller i distriktet.
– Best som det er mest snø i Kirkenes, best som det er i Jarfjord og øst.
Når åpner dere vanligvis veien?
– På den tida her. I fjor åpnet vi 24. april, tror jeg.
– Ja, det var det, sjekker Kildemo på mobilen der det ligger bilder fra åpningen i fjor.

Jobbet lenge sammen

De to jobbet først sammen på Sydvaranger, kjørte dumpere på samme skift, i fire år.
I 1975 valgte Kalle å gå til vegvesenet.
20. august 1976, åtte måneder senere, fulgte Rune Kildemo etter.
– 45 år snart, og aldri vært noe tull, konstaterer de og synes veien har vært en flott arbeidsplass.
– Men det har vært dager da man satt plogen fra seg og vært fornøyd, sier Kalle
– Drittlei, altså, oversetter Rune.
Noen dager av yrkeslivet er selvsagt mer minneverdige enn andre.
Som St. Hans 1977. Skogen var grønn. Rune var på vei til veimaling i Tana, mens Kalle høvlet grusveier i Pasvik da det voldsomme været kom.
– Jeg ble sendt bud på om å komme for å måke over fjellet. Ned Garsjølia lå skogen som slått over ende!
– Som en tornado, sier Kalle.
– Som Hiroshima, utfyller Rune.

Klausul

De to har opplevd fem meter høy snø i skjæringa på Telegrafhøyda.
– I fjor var den vel nesten like høyt som taket på høvelen, rundt tre meter.
De to flirer godt av historiene fra oppigjennom. Noen er det fremdeles klausul på, andre kan fortelles. Som da Kalle kjørte seg fast med doseren i løssnø på Telegrafhøyda, og ble frest inne og satt der som en bløtkake. Den historien ler de godt av fremdeles.
Kalle forteller at han brøyta grensefjellet «til han Jurij»
fem sesonger.
– Da var det fast takst med kaffe hos han Jurij. Det var kos det.
Han har også fått med seg fem sesonger på Ifjordfjellet.
– Jeg var så heldig at var med da vi fikk åpnet veien året rundt. Da vi fikk hull på den byllen.
Det var i 2001.
– I utgangsutpunktet skulle vi holde åpent så lenge vi klarte med bil og plog. Vinteren var fin og bra med forholdsvis lite sne. Vi tok en dialogplog og satte på kniv. Med den skjærte vi ut bredda på veien etter å ha skalla opp med spissplogen.
Det holdt på vi på med hele jula, januar og februar. Så var den en fredag jeg skalla opp før jeg gikk av.
Helgeskiftet tok over.
– Og bæla ut hele veien, Da jeg kom tilbake på mandagen var veien helt blåst.
Veisjefen, Geir Johnsen, kom over fjellet og så på arbeidet, og deretter var det Ove Johansen, som veimester i Tana, som kom med det glade budskapet.
– Jeg traff han nede på Estorsletta. God nyhet, Kalle. Veisjefen har bestemt du skal få fres! Og da jubla vi, vet du. Vi hadde den holdninga at vi skal tute meg vise at vi klarer det.
Flinke folk
– Det kan jeg si at å brøyte på lavlandet er annet arbeid enn på høyfjellet. Det var de vintrene vi måtte snu med kolonnen for snøen var som betong. Men det skal Nordkynværingan ha, de er utrolig flinke til å kjøre i kolonne! Ingen kan kjøre kolonne som dem. Jeg tror de er født i en kolonne! En gang kjørte jeg kolonne fra Ifjord i noe dårlig vær. Jeg kjørte slakk, men jevn fart og inne imellom ut til siden for å se at alle med. Det gikk så flott! O jeg tenkte, kass kar er det som ligger bak meg? For han var gruggat og mer enn gruggat. Men der fikk jeg se at det ingen kar, men en dame! Og hun hadde tydeligvis kjørt kolonne før. Men det hendte at det ble for tøft for kolonnekjørerne også,. En kar skulle hjem til Nordkyn og et par i bil skulle på besøk. Paret ba tynt om å få slippe. De mista lysta til å fær på besøk! Men han fra Nordkyn var ikke veldig fornøyd med å måtte snu.
Fredag var Kalles siste dag på jobb og neste år følger arbeidskamerat Rune etter.
På Grindstein blir det mye hytta på nordsia og alltids noe noe å pjuske med hjemme.
– Fredag er det 41. året på vei. Man har vært med på det meste av veiarbeid, og det blir godt å få disponere tida sjøl.
Kommer du til å savne noe?
– Kollegaene selvsagt. Fliringa og humøret.
Hva tenker du i ettertid, er du fornøyd med at du hoppet av Sydvaranger den gangen?
– Med meg var det sånn at da jeg gikk inn porten i Bjørnevatn så ble det som et lite fengsel. Jeg visste at om jeg skulle få gå ut den porten før skiftet var over så var det bare om det hadde hendt noe alvorlig, at det brant hjemme eller at jeg ble skadet. Det her har vært en fin arbeidsplass, konstaterer han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no