16. jul
KORT: Rullebanen på Kirkenes lufthavn begrenser hvilke flytyper som kan lande her. Norwegian og SAS har de største flyene som lander i Kirkenes. (Arkivfoto)
 
Kan bli et tiår til større rullebane
Transportetatene ser ikke for seg å planlegge å forlenge Kirkenes-rullebanen før mot slutten av den neste tiårsperioden. For tregt, mener ordføreren.

Publisert: 01.mar.2016 13:23
Oppdatert: 23.okt.2017 11:01

Transportetatene har kommet med sin anbefaling til Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2027.

Etatene har satt prosjekter i den nasjonale transportplanen i rekkefølge etter det de mener er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt. Der havner baneforlengelse på Kirkenes lufthavn ganske langt bak i rekka.

I NTP-forslaget blir det først mot slutten av perioden vurdert lengre rullebane på Kirkenes lufthavn.

Mot slutten av planperioden kan det videre være aktuelt å starte planlegging av forlengelse av rullebane samt nye taksebaner og brannøvningsfelt på Ålesund lufthavn, utvidelse av terminalen på Harstad/Narvik lufthavn, Evenes og baneforlengelse på Kirkenes lufthavn, står det i grunnlagsdokumentet.

Følger opp

Styret i Sør-Varanger kommune har som mål å få inn forlengelse av rullebanen i Kirkenes så fort som mulig. Så det er ingen overraskelse at ordfører Rune Rafaelsen synes NTP-forslaget blir for tregt.

- Det er fint at rullebanen er med, men det blir altfor sent. Vi trenger bedre forhold nå i omstillingsperioden som kommunen er i, sier han.

Ordføreren vil følge dette opp både på politisk og på kommunalt nivå.

- Vi skal i møte med fylkeskommunen om det 9. mars, og vi skal også ta det opp på selvstendig grunnlag med andre politiske partier. Vi har levert et eget dokument om saken til Samferdselsdepartementet i et tidligere møte, og vi har fått signaler på at vi kan få det forskuttert, sier Rafaelsen.

Nye lufthavner

Samtidig mener etatene at det bør bygges en tredje rullebane på Gardermoen i løpet av den kommende NTP-en. De anbefaler også å bygge en helt ny lufthavn i Bodø.

Det er ikke snakk om å legge ned noen lufthavner noen steder i Finnmark. Det står i planforslaget at Avinor vil fortsette å oppgradere sine anlegg «i henhold til krav og egne standarder».

Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen står bak planen så langt. De har sendt det videre til Samferdselsdepartementet, og sender det på høring til fylkeskommunene, de fire største byene og andre som ønsker det. Høringsfristen er 1. juli.

Nordkjosbotn-Kirkenes på under åtte timer

Transportetatene vil utarbeide en nasjonal motorveiplan, som blant annet involverer økning av veistandard og større fartsgrenser langs motorveiene fram mot år 2050. Det kommer frem i forslaget til Nasjonal transportplan.

I motorveiplanen ser de for seg å bruke 123 milliarder kroner på E6 mellom Nordkjosbotn og Kirkenes. Det skal sørge for at man etter hvert kan kjøre den strekningen 4 timer og 15 minutter fortere, slik at man da bare må bruke 7 timer og 39 minutter mellom Nordkjosbotn og Kirkenes.

Etatene venter seg da en jevnlig økning av transport langs transportkorridoren Bodø-Kirkenes frem mot 2050, med størst økning i biltrafikken.

36 milliarder til vei

Transportetatene vil sette av 36 milliarder kroner til å fjerne forfallet på riksveiene rundt om i landet, i forslaget til nasjonal transportplan. De ser for seg en kostnad på rundt 8,5 milliarder kroner i året for drift og vedlikehold.

Vegvesenet arbeider også for at riksveger med fartsgrense med minst 70 km/t utformes med siderekkverk, ettergivende master, profilert kantlinje og utbedring og skilting av krappe kurver innen 2024, ifølge pressemeldingen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no