20. jul
MÅ VÆRE MED: Audun Celius i Tschudi Aggregates er helt klar på at næringslivet må være med på det som skjer i Russland, men at de må få på plass ordentlig infrastruktur. (Foto: Martin Gramnæs).
 
Kan bli steintransport helt til desember
Et skip med isklassifisering kan kanskje gå med stein helt til desember, dersom forholdene tillater det.

Publisert: 13.okt.2014 21:00
Oppdatert: 23.okt.2017 10:43

Det forteller daglig leder i Tschudi Aggregates, Audun Celius. Hittil i år har Tschudi skipet ut cirka 320 000 tonn stein over kaiene i Kirkenes. Det er tre ganger mer enn i fjor.

Egen kai

I løpet av lastesesongen har i alt fem steinskip gått i skytteltrafikk mellom Kirkenes og det enorme LNG-prosjektet i Jamal. Celius forteller at hvert skip har brukt mellom 15 og 20 dager på en rundtur. Hver båt har ligget cirka tre dager i Kirkenes.

Det gjelder nemlig å få dem avgårde så fort som mulig i den korte sesongen som i hovedsak strekker seg fra begynnelsen av august til starten av oktober på grunn av isforholdene.

Mye av trafikken har gått over den kommunale dypvannskaia, men Celius forteller at det som lastes utover høsten vil gå over Tschudikaia. Han håper at de kan sende avgårde ytterlige 100 000 tonn ved å bruke skipet med isklassifisering.

Håper på KILA

Men som tidligere år, har det vært endel telefoner fra utilfredse beboere grunnet støy. Celius forteller at de har to muligheter for å bøte på dette. Det ene er å få transporten over på jernbane.

- Men det er lite forutsigbarhet i markedet, og det er snakk om investeringer på 100 millioner kroner for å få det til, forteller han.

Derfor håper han nå at detaljreguleringen for vei til KILA-prosjektet får grønt lys av kommunen i løpet av året. Traseen følger E6 et stykke bortover før den så går over mot Slambanken.

- Vi må få dette til. Vi har ikke tid til å vente. Det snakkes mye om oljeeventyret på norsk side, men vi må se østover. Der er mulighetene mange og vi må kunne stille med ordentlig infrastruktur. Steinprosjektet har jo bare vist hvor lite tilrettelagt det er for slik næring i Kirkenes, sier han tydelig engasjert.

Samtidig mener han at Tschudi får ufortjent mye pepper for transporten.

- Vi er nok veldig assosiert med det. Det er mange store prosjekter som foregår i Sør-Varanger, men det er oss de ringer dersom de ser en lastebil med stein, sier han.

Samtidig er han klar på at dette med sikkerhet er noe de hele tiden jobber med.

- Vi er aldri bedre enn den dårligste sjåføren, eksemplifiserer han.

Tschudi har hatt 15 lastebiler i sving og cirka 50 ansatte som har vært engasjert i eksporten. På slutten har det vært cirka ti biler i transport, da resten er satt i brøyteberedskap.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no