15. okt
BYGGESJEF: Håvard Lund viste planene for ny hurtigrutekai. Der gjenstår det fremdeles en del arbeid. (Foto: Håvard S. Mækelæ)
 
Kan starte bygging av Hurtigruten-kai neste år
Det er en utfordring for kommunen å skaffe nok kaiplass til at Hurtigruten skal legge til ved sentrum. Men det er verdt strevet av flere grunner, ifølge kommunen og havnevesenet.

Publisert: 01.okt.2016 07:00
Oppdatert: 23.okt.2017 11:09

Forrige uke fikk Sør-Varanger kommune vite hvor mye plass Hurtigruten trenger om de skal begynne å legge til ved Kirkenes sentrum.

- Vi hadde først trodd at det skulle holde med 25-35 ekstra meter på dagens sentrumskai. Men Hurtigruten trenger minst 100 meter kai for å legge til, sier plan- og byggeleder Håvard Lund i Sør-Varanger kommune. Optimalt ønsker Hurtigruten 120 meter kai.

Lund og havnesjefen stilte opp på et møte i Arbeiderlaget i Kirkenes torsdag, for å informere om havneforholdene i kommunen. Der diskuterte de blant annet kaispørsmålet.

Dagens sentrumskai er 50 meter lang, så dermed må kommunen bygge 50 meter til for å få Hurtigruten dit. Kommunen ser for seg en pris på 300 000 til 500 000 kroner per kaimeter. En del av utfordringen at kaia er nært Kimek sine områder, og at det kan bli dyrt å bygge lenger ut.

Men kommunen har håp om at det kan skje ting snart.

- Om alt står oss bi, kan vi være i gang med byggingen allerede sommeren eller høsten 2017, sier Lund.

Turister og gods

I tillegg til kaibygging, kommer kostnader med å klargjøre området rundt for hurtigrutetrafikken. Hurtigruten frakter nemlig både turister og gods.

Fra før av har kommunen tenkt på å la flere av hurtigrutebussene parkere der de skal fylle ut Hinkefjæra. Det er fremdeles en del av planen, som kommunen fremdeles jobber med.

For å få plass til resten av bussene og godstrafikken, ser kommunen for seg å kjøpe eiendommer både til øst og vest ved det som blir den nye hurtigrutekaia, og rive Sjømannsklubben-bygget som ligger sørvest for kaia. Et annet bygg ved kaia er tiltenkt passasjerterminal.

- Vi har innledet dialog med Sør-Varanger Eiendom og Kirkenes Eiendom angående de nærliggende områdene, sier Lund.

Mer til Prestøya

Det er uansett ønskelig for både havnevesenet og kommunen å få hurtigruten til sentrum. Ikke bare for å få turistene nærmere byen, men også for å kunne bruke havna mer effektivt.

- Sentrumskaia brukes i dag veldig lite. Hurtigrutekaia er også mye ledig når Hurtigruten ikke ligger der, sier havnesjef Eivind Gade-Lundlie.

- Om vi bygger 50 meter ekstra kai ved sentrum, får vi 100 meter kai tilgjengelig på Prestøya, sier Lund.

Havnevesenet ser nemlig potensiale for mer aktivitet på dagens hurtigrutekai om Hurtigruten legger til ved sentrum. En del av grunnen til at hurtigrutekaia er lite brukt, er nemlig at Hurtigruten må legge til der en gang daglig.

- Fartøyene trenger å ligge til kai også når Hurtigruten er der, sier Gade-Lundlie. Derfor legger de heller til andre steder.

Så om Hurtigruten flytter seg til sentrumskaia, blir plutselig den nåværende hurtigrutekaia mer attraktiv.

- Det er noe som mange mener er en vinn-vinn-situasjon. Hurtigruten kommer til sentrum, og vi får dagens hurtigrutekai som prosjektkai for industri, sier Gade-Lundlie.

Han legger til at det vil være mye dyrere å fylle ut mellom dypvannskaia og hurtigrutekaia, på grunn av dybden i området.

- Kai trenger vi uansett, konstaterer Lund.

Kaiplass blir ekstra relevant når leteboringen starter i Barentshavet, noe som kan skape basevirksomhet i Kirkenes. Flere aktører har vist interesse for det i områder rett i nærheten av hurtigrutekaia.

Havnesjefen ser muligheter for trafikk både i forhold til prøveboringen som skal skje i Barentshavet, og i forhold til transport som går innom Kirkenes. Men der gjelder det å være til stede, mener han.

Hurtigruten vil ikke betale mer

Nettavisen iFinnmark skriver at Hurtigruten er generelt positive til å legge til ved ny kai. Men de er ikke interesserte i å betale særlig mye mer enn i dag for å legge til i sentrum.

- Det forutsettes at Kirkenes kommune finner en modell for investeringer og fremtidig drift av mulig nytt kaianlegg, inkludert terminalen, som ikke legger forpliktelser og føringer på Hurtigruten eller øker selskapets kostnader i Kirkenes, uten at dette eventuelt skjer gjennom en omforent avtale, står det i en epost fra Hurtigruten til kommunen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no