23. okt
VANSKELIG: SAS- og Norwegian-flyverne flyr aldri til de nordligste rullebanene uten nøye beregninger. (Foto: Martin Gramnæs)
 
Kirkenes, en vanskelig rullebanene
Utfordrende, men gøy med korte rullebaner og ustabilt vær.

Publisert: 29.apr.2014 17:11
Oppdatert: 23.okt.2017 10:38

Én pilot fra SAS og én pilot fra Norwegian ble bedt av den danske avisen Politiken om å oppgi hvilke rullebaner rundt om i Europa de synes er vanskeligst å lande på. Lista hadde seks plasser, og til sist nevner pilotene «nordnorske rullebaner som Alta og Kirkenes». Kun en særlig gruppe av Norwegian-kapteinene får fly rutene til landets nordligste rullebaner, skriver avisa.

- Banene er ikke like lange som de vi kjenner fra større lufthavner. Kombinasjonen av at banene kan være veldig glatte om vinteren og kraftig vind rundt fjellene, har selvfølgelig stor innflytelse på det å skulle stoppe flyet. Her overlates ingenting til tilfeldighetene, sier Norwegian-pilot Søren Hofgaard Møller til avisa. Han nevner at de bestandig tar med ekstra brennstoff i tilfelle de må vente på å lande, på grunn av plutselige snøbyger. Og de har alltid nøye beregninger og en alternativ plan.

Imidlertid er dette ikke en klageliste. Pilotene liker å kunne bruke evnene sine, og foretrekker slike flyvninger foran enkle, kjedelige ruter.

Andre flyplasser på lista er Innsbruck og Salzburg i Østerrike, Samos og Skiathos i Hellas, og Madeira i Portugal. Felles for disse er høyt og tett terreng og vanskelige vindforhold.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no