22. okt
POSTEN ER ÅPNET: Jernia-ansatt Julie Heimtoft Hølvold og daglig leder Øyvind Nilsen er klare for nye kunder.
 
Kortere post-åpningstid på Hesseng
Jernia var den eneste som kunne overta Post i butikk. Dermed blir åpningstiden for posttjenester kortere.

Publisert: 06.jul.2015 13:46
Oppdatert: 23.okt.2017 10:52

Mens Rimi holdt åpent til 22.00 på hverdager og 21.00 på lørdager, holder Jernia åpent til henholdsvis 18.00 og 16.00. Dermed får kundene et smalere tidsvindu å benytte seg av postens tjenester i. Daglig leder ved Jernia, Øyvind Nilsen, tror ikke dette vil bli et problem.

– De fleste kan nok legge om rutinene sine. I tillegg er Postens kjernetid fra klokken 10.00 til 18.00. Det er mye bedre at det er et posttilbud frem til klokken 18.00, enn at det ikke er noe posttilbud på Hesseng i det hele tatt, sier han.

Eneste i anbudsrunden

For det var bare Jernia som var med i anbudsrunden om Post i butikk, da Posten sendte ut tjenesten på anbud til de berørte partene, opplyser Knut Ingar Wold, distriktssjef i Finnmark for Posten.

– Så da ga svaret seg selv. Vanligvis er det flere som deltar i anbudsrunden, men det krever jo litt areal å ha Post i butikk.

Det var nettopp plassmangel som var grunn til at Rema 1000 Hesseng ikke ble med i anbudsrunden, forteller butikksjef Britt Gade.

– Da måtte vi bygget ut. Det koster mye penger; det skal jo være lønnsomt også.

Dette var også en avgjørelse Gade ikke kunne ta alene, som franchisetaker og med et regionskontor å konferere med. I tillegg er Rema 1000-bygget ikke eid, men leid. Det ble holdt et møte om temaet, forteller hun.

– Jeg er veldig glad for at Jernia overtok posten, så vi fremdeles har et posttilbud på Hesseng, sier Gade.

Overtakelsen av driften av Post i butikk har gått fint, forteller Nilsen:

– Vi har fått hjelp til opplæring i 14 dager, og det virker som de ansatte tar dette bra. I tillegg har vi ansatt Julie Heimtoft Hølvold, som tidligere var butikksjef på Rimi.

Tidligere var det mye luft i malingsavdelingen, og den ekstra plassen har blitt brukt til å gjøre plass til Posten, forteller han.

– Tenker på Hessengs befolkning

Nilsen tror overtakelsen har blitt godt mottatt av de lokale kundene:

– Vi tenker på Hessengs befolkning; det er de vi skal ta vare på. Mange var redde for at Posten skulle forsvinne. Da måtte folk kjørt til byen. Jeg ser for meg at dette kunne blitt spesielt tungvint for de eldre. Noen har kanskje ikke bil, og hadde måttet ta taxi til byen. Det hadde blitt dyre pakker, tenker jeg.

Hessengbeboer May Torild Karikoski var redd for at Posten skulle forsvinne, og er glad for at tilbudet blir. Hun har vært fast kunde i mange år, forteller hun.

– Vi som bor her setter kjempestor pris på at Posten blir der den har vært. Den er alle kjent med fra før. Ikke minst er den en arbeidsplass. Jeg er veldig fornøyd med både åpningstidene, og at jeg slipper å kjøre til byen.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no