21. jul
timespris på 31.000 kroner: Ekstrakostnadene nærmer seg ti millioner kroner for å dekke leveransene til selskapet Lufttransport.

Foto: NTB scanpix
 
Kostbar affære
Krisen i luftambulansen er utløst av en uansvarlig anbudsrunde uten risikoanalyse, fremholdt klinikkoverlege Mads Gilbert i stortingshøringen denne uka.

Publisert: 25.mai.2018 17:44
Oppdatert: 26.mai.2018 14:50

Helse- og omsorgskomiteen avholdt høring torsdag i forbindelse med representantforslaget om å annullere anbudet om luftambulansetjenesten som Babcock fikk tilslaget på og om redegjørelsen fra helseministeren i tilknytning til samme sak.

Strid om pilotenes arbeidsforhold har ført til krise i luftambulansetjenesten etter at det svenske datterselskapet til britiske Babcock vant anbudet på driften i seks år fra neste sommer. Prisen lå 300 millioner kroner under dagens operatør Lufttransport.

Klinikkoverlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) innledet høringen i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget med å slå fast at det store problemet er at anbudsrunden ble gjennomført uten noe krav om at nøkkelpersonell måtte bli overført ved et eventuelt skifte av operatør.

tretten har sagt opp

Avdelingsoverlege Frode Sørensen ved luftambulansetjenesten ved UNN opplyste at 13 piloter har sagt opp til nå, med ett år igjen av den gjeldende kontrakten.

– Dette er piloter med lang erfaring, sa Sørensen.

Gilbert gjorde også et poeng ut av at det ikke ble utført risikoanalyse ved utlysningen av nytt anbud, noe han beskrev som «uansvarlig anbudsrunde».

– Alle kan kjøpe fly og helikopter. Men piloter og teknisk personell er grunnfjellet. Vi er dypt bekymret. Vi er blitt bekymret for krisemaksimering. Her er det ikke behov for å maksimere, sa Gilbert.

– Personell er det absolutt viktigste. Våre flyoperative kolleger er like integrert i tjenesten som leger og sykepleiere, fremholdt avdelingsoverlege Bård Rannestad ved helikoptertjenesten ved UNN.

koster 600.000 kroner i uka

De ekstra kostnadene knyttet til luftambulansekrisen nærmer seg nå ti millioner kroner for det offentlige.

Etter fire uker beløper de ekstra kostnadene seg til 8,8 millioner kroner, viser tall fra Luftambulansetjenesten. De største utgiftene er et innleid Beech ambulansefly fra Sverige og to innleide helikoptre fra Forsvaret, skriver Dagens Næringsliv.

Luftambulansetjenesten vurderer også å leie inn et ekstra jetfly fra Sverige. Kostnaden avhenger av bruken, der timeprisen er oppgitt til 31.000 kroner.

Mange ambulansefly har i vår stått på bakken på grunn av pilotmangel, etter at dagens operatør Lufttransport tapte anbudet etter 25 års drift. Babcock, som fikk oppdraget i stedet, skulle kunne drive tjenesten 900.000 kroner billigere i uken, og på den måten spare 282 millioner kroner i løpet av oppdragsperioden på seks år.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no