23. okt
ELBIL: Finn Helge Lunde prøvde seg med Tesla-elbil i Kirkenes i 2013. Om rett under to år vil han og andre elbilførere ha tilgang på ladestasjoner langs hele Norge, om Enova får det som de vil.
 
Ladestasjoner til Kirkenes innen november '17
Enova utlyser anbud på ladestasjoner for elbiler langs hele E6, og langs flere strekninger i Øst-Finnmark.

Publisert: 29.jan.2016 14:23
Oppdatert: 23.okt.2017 11:00

Enova har nå lyst ut anbud på hurtigladestasjoner for elbiler for tre strekninger. Den nordligste av dem er E6/E8/Rv80 mellom Trondheim, Bodø og Tromsø. Men det kommer mer.

I mai går utlysningen ut for flere strekninger i Sør-Norge. Og så, i september, kommer enda en utlysning for flere nordlige strekninger. Den inkluderer blant annet E6 fra Tromsø til Kirkenes, E105 fra Kirkenes til Storskog, og E75 fra Tana til Vardø.

Målet til Enova er at alt dette skal være ferdig innen 1. november 2017.

– Med dette vil vi ha dekket alle de nasjonale transportkorridorene slik de er definert i Nasjonal transportplan. Når alle disse hurtigladerne er på plass, vil man kunne kjøre elbil langs hele Norge, fra Kristiansand til Kirkenes, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i en pressemelding fra Enova.

Privat drift

Enova kjøper ikke tjenestene direkte med disse anbudene, men gir støtte til de som bygger ut og driver ladestasjonene på egen hånd. Selskapet kan dekke inntil 100 prosent av investeringene. Men siden det er et anbud, er det de som gjør det billigst og innenfor kravene som får støtten.

– De som gir bud, legger fram en forretningsplan, og vi velger den som har det beste tilbudet både økonomisk og samfunnsmessig, sier kommunikasjonssjef Eiliv Flakne til SVA.

Kravene til Enova er minimum to lademuligheter per femte mil på veistrekningene det gjelder. Hurtigladerne skal fungere med alle typer elbiler, og det skal ikke være nødvendig med eget abonnement for å benytte seg av dem.

Tror på aktører

Enova har ikke spesifisert hvor mye penger de legger i hvert anbud.

– Siden vi bruker offentlige penger, er vi jo interessert i å bruke minst mulig. Men vi bruker det som er nødvendig, sier Flakne.

– Vi kan gi høyere støtte der det viser seg nødvendig for å utløse bygging. Vi er beredt til å bruke det som skal til for å få på plass hurtigladere langs disse veiene, sier Nakstad i meldingen.

– Hva skjer om dere ikke får anbud på enkelte av strekningene?

– Jeg tror ikke det skjer. Jeg tror at de kommersielle aktørene ser at elbilutviklingen stiger kontinuerlig. Om det ikke melder seg aktører på strekninger, må vi se hva vi kan gjøre med det. Men så langt har det ikke vært en problemstilling, sier Flakne.

– Både på utrullingen på det forrige anbudet i fjor, og på anbudet som kom onsdag, har det vært gode møter med mulige aktører. Det har gitt oss tro på at flere selskap vil konkurrere om dette, forteller han.

Flakne tror elbilen er på tur til å bli familiebil nummer én.

– Dette nettverket av ladestasjoner blir med på å få det gjennombruddet, mener han.

Enova er et statsselskap som eies av olje- og energidepartementet. De investerer årlig 2-4 milliarder kroner i energi- og klimatiltak i Norge. Nå kommer altså noen av disse pengene til veiene i Nord-Norge.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no