22. okt
ÅPNINGA: - Her kunne Velkommen til Kirkenes-skiltet stått. Det blir en diger portal, 16 og en halv meter bred, sier driftsjef Stein Are Jensen. (Alle foto: Yngve Grønvik)
 
Lager 16,5 meter bred portal til Kirkenes
- Her kunne godt skiltet med «Velkommen til Kirkenes» stått når vi blir ferdige, sier driftsjef Stein Are Jensen utenfor åpninga til Trifontunnelen.

Publisert: 19.aug.2015 17:30
Oppdatert: 23.okt.2017 10:54

16,5 meter bred, 28 meter lang og traktformet blir portalen som møter bilister som kommer fra øst og skal til Kirkenes. Støypeforma er allerede på plass og på mandag begynner første del av byggingen.

Bred portal

- Du kan si det er en slags mobil forskaling, forteller Stein Are Jensen om støypeforma som har stått i tunnelåpninga noen uker. På metallstativet er det lagt finerplater utenpå et lag med to tom fire. Utenpå der igjen er det bundet armeringsjern. Massevis av armeringsjern.

- Det var så trangt mellom støypeforma og fjellet at folk har krøpet og ålt når de skulle binde jern. Det blir lettere når vi har fått støpt den første delen, sier Jensen.

Når betongen har tørket, kommer hydraulikken i stativet til nytte. Da krympes hele forma slik at den løsner fra betongen. Topp og sider trekkes sammen, og hele forma kan trekkes utover, og så kan man starte på hele prosessen på nytt.

- Når vi er ferdig med den første støypinga, skal vi flytte den to ganger til, så er vi ferdige. Det tar rundt fem uker fra nå, forteller Jensen.

Resultatet blir et betongskall som ser ut som ei trakt, 9 meter bred innerst og 16,5 meter ytterst. Til slutt blir masse fylt rundt utenfor slik at åpninga skal gå i ett med terrenget.

Brannsikring

Jensen er egentlig fra Bjørnevatn, men har bodd og jobbet i Veidekke i Alta et par år. Arbeidskameratene er for det aller meste trøndere, spesialister på sine felt inne i tunnelen. Der legges det også lag på lag på veggene. Det er nemlig ikke bare å bore et hull i fjellet og legge en vei gjennom.

- Brann i tunneler er noe av det verste, og materialet som brukes for å hindre at det renner vann inn fra taket er et plaststoff som kalles PE-skum. Det ser ut som sitteunderlag, men er laget av et brannhemmende materiale, forteller Frank Haldorsen. Han er kontrollingeniør i Statens Vegvesen og må ha oversikt over alt som foregår i tunnelen.

Slipper å svette

Da tunnelen var ferdig sprengt ble deler av veggene sprøytet med betong. Fjellet var av så god kvalitet, hard granittisk gneis, at man trengte ikke sprøyte hele tunnelen. Utenpå dette legges det to lag med matter av såkalt PE-skum. De skal lede vannet ned på sidene og i dreneringsrør ut av tunnelen. For hver 250. meter er det laget en branncelle, en skjøt av et annet materiale som skal hindre brann i å spre seg hvis det skulle begynne å brenne i skummattene.

Ole Bent Brannvold, Jan Roar Sandmo og Terje Uglem har nesten jobbet seg gjennom hele tunnelen. De er eksperter på å legge PE-skum og står med hver sin hodelykt inne i mørket og monterer fra en lift.

- Jeg hører det er rene syden utenfor, flirer Brannvold.

Lenger inn i tunnelen står to andre i sin egen lift og legger armeringsjern utenpå mattene.

- Det er helt greit å jobbe her inne i tunnelen, sier Tom Dolmseth. Han har holdt på med dette arbeidet i tunneler i snart 20 år.

- Temperaturen her inne er kjølig og fin, man slipper å stå ute i sola og svette i kjeledress, ler han.

Strenge krav

I bunnen av tunnelen er det lagt rør og fylt på med grus. Så er det isolert med plater og nytt lag med grus lagt på.

- I midten av oktober skal det være asfaltert her inne. Men det er mye å tenke på før den tid, strømkabler, teknisk rom, jording, lysarmaturer, brannsikring, mye skal være på plass før man kan sprøyte betong, og det samme gjelder for å støype portalen. Og absolutt alt har strenge tekniske krav som må overholdes, så det er en krevende jobb, sier Stein Are Jensen.

Innspurten

I midten av oktober skal også veien utenfor være ferdig asfaltert.

- Vi har sagt før at det kommer til å bli hektisk, men nå begynner det virkelig å dra seg til, sier prosjektleder Kaare Ramberg. Han forteller at framover skal mye masse flyttes fram og tilbake slik at veier og kryss kan gjøres ferdig, gang- og sykkelsti skal på plass, det blir omkjøringer og asfaltering.

- Vi er veldig glade for at publikum er så tålmodige med oss. Det jobbes for fullt og tidsplanen holder, men hektisk det er det, forsikrer han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no