17. jul
REISE: Mange Finnmarkinger må til undersøkelse eller behandling på UNN i Tromsø, men reisen dit kan være besværlig. (Foto: Jan Fredrik Frantzen)
 
Lar være eller tar regninga selv
Etter at Bente Haugnes fortalte om sine opplevelser med Pasientreiser har flere fortalt om sine. Tonje Stabell og Knut Jervidalo er to som heller ikke er fornøyde med behandlingen de har fått.

Publisert: 24.feb.2015 11:30
Oppdatert: 23.okt.2017 10:48

- Jeg opplevde veldig dårlig kundebehandling i forrige uke, da jeg reiste til Tromsø med min sønn på seks måneder som hadde et forkjølelsesvirus, forteller hun til SVA.

- Ekstremt uproff

- Da det ble snakk om at vi skulle utskrives fra sykehuset ringte jeg pasientreiser for å booke fly hjem. Hun jeg snakket på telefonen da, sa at det ikke var noen ledige fly hjem til Kirkenes, så jeg måtte overnatte et døgn på hotell og ta morgenflyet dagen etter. Jeg svarte at jeg måtte avklare situasjonen med legen på sykehuset og ringe tilbake. Etter en liten time ringte jeg tilbake og da var det en annen kundebehandler på telefonen. I tillegg til å være ekstremt uprofesjonell på telefonen, fikk jeg ingen sympati overfor situasjonen jeg var i. Mens vi snakket ropte hun etter en av de andre at hun ville ha kaffe, og kjeftet på en annen fordi hun mente hun maste, forteller Stabell.

Stod over orkan

- Jeg forklarte hva jeg hadde blitt enig med den andre kundebehandleren om, men dette var ikke greit, for nå var det blitt en ledig plass på «melkeruta» hjem, og dersom jeg ikke valgte å ta den, måtte jeg dekke eventuell overnatting på hotell selv. Kundebehandleren mente altså at det ikke var noe problem at jeg og min syke sønn på seks måneder skulle ta melkeruta på kvelden som var beregnet til rundt fire timer med mellomlandinger. I tillegg var det den uken det var mye dårlig vær, og vind i opptil orkan styrke. Det hele endte med at vi overnattet et døgn i Tromsø, som jeg måtte dekke selv, og det gjaldt selvfølgelig maten også, forteller Tonje Stabell.

Sender ikke krav

- Jeg måtte reise til kiropraktor en rekke ganger for noen år siden. Dette var før Pasientreiser, og det vi gjorde da var å levere alle kvitteringene til NAV, og så fikk man pengene igjen. Det var et system som fungerte utmerket, forteller Knut Jervidalo.

- Men etter at det nye systemet ble innført, måtte jeg med min mor til sykehuset i Tromsø. Hun brukte rullestol, så vi måtte ta taxi flere ganger og trengte mye hjelp. Da vi sendte inn kravet til Pasientreiser fikk jeg bare busspenger tilbake. Grunnen var at det var billigste reise som gjaldt. Jeg måtte nesten true med å komme og se dem i øynene borte i Hammerfest, for at de skulle skjønne at dette var for dårlig, sier Jervidalo.

- Det er jo noen år siden, men etterpå har jeg hørt om mange som sier at de ikke bryr seg om reisepengene, det er ikke verd all irritasjonen og bryet, sier han.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no