20. jul
PARKERING: Fylkeskommunen jobber nå med å finne parkeringsplasser til ti busser i Kirkenes.
 
Leter etter bussparkering i Sør-Varanger
Fylkeskommunen sjekker markedet.

Publisert: 21.jul.2015 11:34
Oppdatert: 23.okt.2017 10:53

Som kjent er det Boreal som fortsatt skal kjøre bussruter på oppdrag fra fylkeskommunen også de neste årene. I tillegg til selve kjøringen er oppdragsgiver også ute etter oppstillingsplasser for bussene.

Leie eller eie

– Boreal har selve kjøringen, og vi kan være interessert i å leie noen av plassene de disponerer. Vi er i dialog med dem, sier samferdselsskjef, Per Bjørn Holm-Varsi.

-Samtidig er vi også interesserte i konkurranse også på den biten, derfor er vi nå ute og sjekker litt, legger han til Det er aktuelt både å leie og eie egne anlegg for bussoppstilling.

I Kirkenes er det snakk om en kapasitet på rundt ti busser.

Eneste aktør

Boreal Transport var eneste søker til bussanbudet som varer fra 2016 til 2022. Erik Selmer, som var konstituert samferdselssjef da anbudet var klart i mars, var overrasket over dette.

– Vi skal ikke si vi er skuffet, men strengt tatt er vi overrasket over at det ikke kom tilbud fra to-tre andre busselskaper, for det har vært tett dialog helt til det siste, kommenterte han da.

I det nye rutenettet loves det høyere frekvens. Blant annet skal ruta som nå går mellom Vadsø og Kirkenes starte i Vardø. Den får også flere avganger i begge retninger.

Langruta mellom Alta og Kirkenes skal legges gjennom Finland for å korte ned reisetiden. Det opprettes også en ny langrute over Ifjordfjellet mellom Kirkenes og Hammerfest.

Dyr bestillingstransport

I tillegg til dette anbudet ble det også satt ut konkurranse på de tynnere rutene kalt Flexx-ruter. Anbudene som kom inn ble imidlertid dobbelt så dyre som Fylkeskommunen hadde sett for seg.

– Tilbudene som kom inn ligger langt over forventet kostnad, og fylkeskommunen har valgt å ikke inngå noen kontrakter på Flexx-transporten på nåværende tidspunkt, sa Holm-Varsi nylig.

Disse vil alikevel bli satt i drift fra og med 1. januar ved hjelp av midlertidige løsninger.

Fylksekommunen jobber nå med å justere anbudet, og det vil legges frem for ny behandling i Fylkestinget i desember.

I Sør-Varanger er det rutene mellom Pasvik og Kirkenes, samt Brannsletta og Bugøynes som havner under Flexx-konseptet.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no