23. okt
HANDS ON: - Jeg vil alltid drive med mitt her, konstaterer Knut Rollstad som tror litt ekstra service er veien å gå.
 
Lever godt med russisk konkurranse
Shell i Kirkenes konkurrerer med rubelsammenbruddet og drivstoff som selges stadig billigere i nabobyen, men Knut Rollstad bekymrer seg ikke.

Publisert: 17.des.2014 13:28
Oppdatert: 23.okt.2017 10:46

– Totalt sett har jeg faktisk høyere omsetning enn i fjor, så jeg er fornøyd, konstaterer Knut Rollstad.
Innehaveren av Shell-stasjonen hjelper Jens-Kristian Jenssen få på nye vindusviskere, og er ikke bekymret over jublende meldinger fra grenseboere på fylleturer om at dieselprisen på Rosneft i Nikel nå er under 3,80 kroner literen.
Jenssen forteller at han av og til kjører til Russland og fyller.
– Men det er ikke sånn at jeg planlegger det. Jeg handler vel kanskje halvparten der borte, anslår han.
Rollstad forteller at han merker rubelkrisen ved at han har hatt færre russiske kunder den siste tiden.
– De har sine favorittprodukter, baconpølser, cappucino og caffe latte. Jeg har solgt mindre av de produktene de to siste månedene, men jeg tar det igjen det tapte på andre produkter.

Travle dager

Er det ikke litt overraskende at bensinstasjonene i Kirkenes i det hele tatt har kunder, når det samtidig er så lave priser i Nikel?
– Jeg har mine faste kunder. Det er jo ikke alle som tar seg bryet med å kjøre over. Folks tid går med til full jobb, så skal de hente unger og de skal hjem og lage middag. Da går hverdagene for folk. Noen nevner også at de helst handler lokalt. For hva om alle stasjonene i Kirkenes stenger, det blir større problemer i Russland og grensa stenger? Nå håper selvsagt ingen at det skjer. Jeg håper bare at situasjonen der borte bedrer seg, at rubelen tar seg opp igjen og Putin forstår at det trengs dialog og ikke militær makt. For ingen er tjent med stengte grenser.

Yte service

– En må lære seg å konkurrere med Russland, mener Shell-innehaveren.
– Jeg har funnet min måte å drive på der jeg har en fornuftig utvikling på butikken og har fornøyde medarbeidere og kunder. Da har jeg oppnådd målene mine. Jeg har det godt med min drift og føler at jeg er der jeg skal være. Jeg er ikke redd for å bli skitten på fingrene og forsøker å yte det lille ekstra på service som å lappe dekk, skifte pærer og alle de tingene som folk kanskje ikke alltid får hjelp med på andre stasjoner. Det er min måte å konkurrere på, og det funker, konstaterer Knut Rollstad.

 

Nyhetstips hele døgnet: 909 90 700 //  Gå til tips-siden

Kontakt oss: 78 97 07 00 (sentralbord)

Redaksjonen: redaksjon@sva.no
Sør-Varanger Avis arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Sør-Varanger Avis har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til..
 
Sør-Varanger Avis bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her.
 
Les vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no